Tijdens de jaarlijkse ledenvergadering van het Comité Ui van GroentenFruit Huis is de eerste Glossy 'UIEN' overhandigd aan Kees Hoogzand, 'samenwerker' van het eerste uur en langst actieve lid bedrijf (1870).
Een indrukwekkende bloemlezing over tien jaar constructieve samenwerking in de uiensector en waar dat toe kan leiden. De Nederlandse uiensector staat momenteel qua export op een recordniveau. De ui doet daarmee zijn naam als exportheld zeker eer aan.
HEROnion
Een tweede primeur betrof de introductie van HEROnion, de mascotte van de Nederlandse uiensector door Erik Waterman, voorzitter van de communicatiewerkgroep van de Holland Onion Association (HOA) en Yvonne Iesberts van Effort communicatie en bedenker van HEROnion. Deze nieuwe mascotte van Holland Onion Association (HOA) is een logische aanvulling op de in 2015 ingezette communicatiestrategie rondom onze exportui en heeft een belangrijke missie: de Nederlandse ui overal nog geliefder en bekender maken.
Exportheld
Dat de Holland Onion geliefd is, blijkt wel uit de exportcijfers die tot de verbeelding spreken. De export van uien is dit jaar weer goed op dreef met al ruim 500.000 ton in week 46. Mede dankzij een tekort in India, gaan veel Nederlandse uien naar Bangladesh, Sri-Lanka, Thailand, de Verenigde Arabische Emiraten en markten die we anders samen met India bedienen zoals Maleisië. Maar ook Noord-Afrika en Brazilië hebben weer interesse getoond voor Hollandse uien. De 700 miljoen inwoners van Europa consumeren gemiddeld ca. 7 kilo per hoofd van de bevolking.
Investeren in onderzoek
Gezamenlijk investeren in onderzoek is één van de pijlers onder een succesvolle uiensector. Verlenging van het ketenbrede uienonderzoek, gebundeld onder de noemer Uireka 2.0, is dan ook een enorme opsteker voor de uiensector. De komende 3 jaar kunnen de ketenpartijen met een budget van maar liefst 2,5 miljoen euro aan de slag met zeven onderzoekthema’s. Tijdens de bijeenkomst stemden de aanwezige uienhandelaren unaniem voor een hogere financiële bijdrage om gezamenlijk te kunnen blijven investeren in onderzoek, promotie en het verkrijgen van markttoegang tot diverse landen, zodat onze nationale exportheld kan blijven shinen in één van de 140 landen waar Nederlandse uien naar toe worden geëxporteerd.
Bron: GroentenFruit Huis