Nederlanders in de ban van de boon krijgen: dat was het doel van de #BEANMEAL-campagne. Eén van de initiatiefnemers is Ruben Bringsken, directeur van Jamael Food Group en voorzitter van VIGEF.
Deze vereniging van groente- en fruitverwerkers is sinds vorig jaar lid van BO Akkerbouw. “De eiwittransitie biedt akkerbouwers kansen. Wij geloven in de kracht van lekkere en gezonde bonen van eigen bodem.”
Wat is Jamael Food Group?
“We zijn een groep van zes bedrijven die peulvruchten en groenten als doperwtjes, bieten, rode kool en suikermais verwerkt tot lekkere en gemakkelijke producten voor consumenten. Eén van die bedrijven is Baltussen Konservenfabriek in Driel, die dat al 155 jaar doet. Het jonge en hippe merk BOON, dat we in 2021 overnamen, hoort ook bij de groep. Het haalt bonen echt uit het verdomhoekje. Met inspirerende recepten laten we nieuwe toepassingen voor dit gezonde en lekkere product zien, bijvoorbeeld op de pizza of in brownies. BOON past bij waar we als groep voor staan: duurzame, plantaardige en lokaal geteelde voeding in korte ketens. Daar houden we van!”
Waarom vinden jullie lokale teelt zo belangrijk?
“Dat past bij duurzaam produceren. Door grondstoffen van dichtbij betrekken heb je minder CO2-uitstoot bij transport en bied je Nederlandse telers inkomsten. We hebben zelfs een teler die recht tegenover de fabriek in Driel verbouwt. Dichterbij kan niet. De lokale teelt van peulvruchten is één van onze speerpunten. Door de klimaatverandering past de teelt steeds beter in Nederland. Een aantal jaren geleden zijn we samen met boeren de biologische teelt van de kidneyboon gestart. De lupineboon volgde daarna, ook biologisch. Afgelopen jaar kwamen daar zwarte en witte bonen bij.”
Ben je daarom deelnemer van de Bean Deal?
“Absoluut. Binnen de Bean Deal hebben overheden en bedrijven samen afspraken gemaakt om de eiwitteelt en -verwerking in Nederland te versterken. Die ketensamenwerking maakt het krachtig. BOON is deelnemer, net als BO Akkerbouw. Die ziet de eiwittransitie als een van de zeven richtingen in Ruimte voor de Nieuwe Akker. Ook ik ben ervan overtuigd dat de teelt van peulvruchten akkerbouwers kansen biedt. Vlinderbloemigen passen in het bouwplan. Ze zijn goed voor de bodem, binden stikstof uit de lucht en dragen bij aan de eiwittransitie. Mooier kan niet.”
Kan bonenteelt het verdienvermogen verbeteren?
“Door de markt voor Nederlandse bonen te vergroten. De teelt alleen versterken is namelijk niet genoeg, ook de consumptie moet toenemen. Daarom zijn we vanuit de Bean Deal de campagne #BEANMEAL gestart. Supermarktketens, cateraars, producenten en maatschappelijke organisaties hebben zich van 3 tot 10 februari ingezet om Nederlanders in de ban van de boon te krijgen. Met extra acties in het winkelschap, bonen op het menu van cateraars en berichten op social media. Ons doel was dat in die week ieder huishouden één bonenmaaltijd op tafel zou zetten. Elk jaar op Wereldpeulvruchtendag – 10 februari – gaan we deze campagne herhalen. Nu al hebben zich andere organisaties gemeld om mee te doen. Dat zegt mij dat het aanslaat.”
Eiwittransitie
“Op vele onderwerpen. Vollegrondsgroenten en akkerbouwgewassen hebben met dezelfde wet- en regelgeving te maken. Nu we samen optrekken in de belangenbehartiging, staan we sterker. Verder delen we de visie dat onderzoek en innovatie nodig is om de teelt van peulvruchten en andere vollegrondsgroenten in Nederland toekomstbestendig te houden. Ook waardeer ik de inspanningen van BO Akkerbouw om de spelregels vast te stellen voor het uitwisselen en gebruiken van data. We zijn blij met de samenwerking.”
Liggen er bij jou vaak bonen op het bord?
“Jazeker, bijna iedere dag. Ik ben zelf in de ban van de boon geraakt door al die jonge mensen van BOON die nieuwe producten en recepten verzinnen. Zo heb ik afgelopen weekend een snack gemaakt van lupine. Die had ik eerst gemarineerd in olijfolie met kruiden en daarna in de airfryer gedaan. Mijn kleinzoon van twee jaar vond ze heerlijk. In een mum van tijd waren ze op.”
Bron: BO Akkerbouw