In de eerste helft van 2022 hebben Nederlanders bijna evenveel verse groenten en fruit gegeten als vorig jaar. De totale consumptie van verse groenten en fruit thuis en buitenshuis daalde licht met één procent. Door de verdwenen coronamaatregelen is er weer meer buiten de deur gegeten. Dit blijkt uit een analyse van het GroentenFruit Huis op basis van cijfers van GfK en Foodstep.
Restaurants en cateraars boden hun gasten bijna 80 procent meer verse groenten en fruit aan dan in 2021. Het niveau van pre-corona (2019) wordt echter nog niet gehaald. De huishoudelijke aankoop van groenten en fruit voor thuisconsumptie lag vier procent onder die van een jaar eerder.
Productverschillen
Nederlanders kochten voor thuisverbruik in de eerste zes maanden van 2022 twee procent minder verse groenten dan in 2021. Gemiddeld heeft de consument zes procent meer voor een kilo verse groenten betaald. Wel zijn er verschillen tussen producten. Zo betaalde de consument duidelijk meer voor een kilo tomaten, uien en komkommers en waren peen en paprika bijna even duur vergeleken met een jaar terug. Een product als bloemkool was zelfs goedkoper.
Tomaten
Met uitzondering van bloemkool is van de overige top-10 meest gekochte groenten minder in huis gehaald. Tomaat is ondanks een daling van negen procent nog altijd verreweg de meest gekochte groente, gevolgd door uien (-4%) en komkommers (-1%).
De gemiddelde prijs die voor een komkommer is betaald, was een derde hoger dan vorig jaar. Dat weerhield de consument er niet van om volop komkommers te blijven kopen. Voor een kilo tomaten is gemiddeld 17 procent meer betaald. Door de hoge energieprijzen besloten Nederlandse telers later dan gebruikelijk tomaten en komkommers te telen. Met name in het eerste kwartaal was de productie lager dan vorig jaar en viel de verkoopprijs hoger uit.
Appels goedkoper
Er belandde zes procent minder vers fruit in de boodschappenkar. Vooral fruitsoorten als sinaasappel, peer en meloen deden een stap terug. Banaan, aardbei en mango kocht de Nederlander juist meer. De gemiddelde prijs die betaald is voor een kilo vers fruit viel slechts twee procent hoger uit dan een jaar eerder. Sommige fruitsoorten waren goedkoper. Zo is er is minder betaald voor een kilo appels (-7%) en een kilo aardbeien (-5%). Ook voor een mango (-5%) is minder neergeteld. Banaan was de meest populaire fruitsoort onder Nederlanders in het eerste halfjaar van 2022, gevolgd door appel en sinaasappel. De bananenverkoop nam met vier procent toe, terwijl er vier procent minder appels zijn gekocht.
Online aankopen stagneren
Nederlanders bestelden van januari tot en met juni vijf procent minder verse groenten en fruit online. Hiermee bleef het aandeel online aankopen groenten en fruit met zeven procent stabiel ten opzichte van 2021. Het aantal kopers en het aantal bestellingen online van een huishouden bleven gelijk aan vorig jaar, maar per bestelling is minder gekocht.
Onverminderde groei
In de eerste jaarhelft bezochten Nederlanders vaker de horeca, maakten uitstapjes of gingen vaker op reis nadat alle coronabeperkingen zijn opgeheven.
Verspakketten met verse ingrediënten om een maaltijd te bereiden zijn echter onverminderd populair gebleven. Het gekochte volume aan verspakketten nam met een kwart toe. Nog altijd neemt het aantal kopers toe (+8%) en wordt het verspakket vaker gekocht. Het assortiment is flink uitgebreid en binnen de verspakketten maakt de gesneden variant een groeispurt. De doorsnee kiloprijs van een verspakket daalde met drie procent.
Bron: GroentenFruit Huis