Groentefabrikant HAK wil consumenten bewust maken van de herkomst van hun groenten en laten zien dat er op de Nederlandse akkers een grote veelzijdigheid aan groente groeit. Daarnaast wil het bedrijf consumenten inspireren om lokale ingrediënten te gebruiken in hedendaagse (internationale) gerechten.
Volgens HAK is het kiezen voor lokaal geteelde vollegrond seizoensgroenten beter voor de planeet, de voedingswaarde en de telers en daarom goed voor de consument. HAK komt hiervoor met een nieuwe campagne. De groentefabrikant haalt zelf 85 procent van haar groenten en peulvruchten binnen een straal van 125 kilometer van de fabriek in Giessen in Noord-Brabant.
Verbinding kwijt
“Consumenten zijn zich niet meer bewust van de seizoenen, omdat voedsel van over de hele wereld jaarrond beschikbaar is en door de verstedelijking zijn we de connectie met ons voedsel kwijtgeraakt”, aldus Nicole Freid, HAK directeur Marketing en Innovatie. “Gelukkig zien we dat het bewustzijn over de voordelen van lokaal geteelde en geproduceerde producten weer toeneemt. HAK ziet het als hun missie om de consument te helpen in zijn bewustzijn en kennis over de herkomst van ons voedsel en die verbinding met ons eten te versterken.
“Wij zijn ervan overtuigd dat die verbinding zal leiden tot meer waardering en een voorkeur voor lokaal eten.” Een zienswijze die naadloos aansluit op het “Groene Normaal” waar HAK eerder voor pleitte en feitelijk staat voor het eten van meer lokaal, meer plantaardig en het compenseren van telers voor hun inspanningen als ze duurzaam telen.
Nieuwe campagne
Met de nieuwe campagne wil HAK de consument helpen met inspirerende oplossingen; om vaker lokale ingrediënten te gebruiken in vaak hedendaagse (internationale) maaltijden. Dit door op een laagdrempelige manier de bewustwording te vergroten over eten met de seizoenen als leidraad.
HAK lanceert een ‘Veldvinder’ op haar website, waarmee de consument kan bekijken waar de groenten van HAK zijn geteeld. Op de website vinden consumenten ook de oogstkalender. Die in één blik overzichtelijk maakt wanneer welke groente is gezaaid, groeit en is geoogst. Hiermee is het makkelijker gemaakt te eten volgens de seizoenen. Daarnaast zijn in de HAK velden in Nederland een groot aantal “Hier groeit HAK” borden geplaatst. Dit om de herkenning voor de consument te vergroten.
Lokale initiatieven
De nieuwe campagne sluit ook aan bij de toegenomen relevantie van ‘dichtbij’ die de afgelopen twee jaar inzette. Volgens HAK zijn Nederlanders vaker thuis en in hun eigen regio. Daardoor zijn ze lokale initiatieven, regionaal nieuws en de Nederlandse Natuur weer meer gaan waarderen.
Pilotprojecten
HAK experimenteert daarnaast ook samen met telers met pilotprojecten voor bijvoorbeeld exotische peulvruchten die voorheen ver weg groeiden. Er wordt geprobeerd deze nu in Zeeland en Zuid-Holland te telen.
Bron: HAK