Net als voorgaande jaren staat ook dit teeltseizoen IRS Diagnostiek weer klaar om de oorzaak van slecht groeiende of wegvallende bieten te achterhalen. Het blijft belangrijk te weten wat het probleem is om de juiste maatregelen te nemen.
Raadpleeg bij problemen in uw bietenperceel achtereenvolgens:
- de IRS-applicatie ‘ziekten en plagen’ via de computer of de IRS-App op uw smartphone;
- uw contactpersoon bij Cosun Beet Company of uw teeltadviseur. Probeer samen de oorzaak te achterhalen.
Monster opsturen
Komt u er samen niet uit, dan kan uw teeltbegeleider een monster voor diagnose naar het IRS opsturen. Regelmatig krijgt het IRS de vraag of telers ook zelf monsters kunnen insturen. Dit is helaas niet mogelijk. Een probleem speelt vaak op meerdere percelen in een regio. Uw teeltadviseur heeft hetzelfde probleem mogelijk al eerder in uw regio waargenomen en naar IRS Diagnostiek gestuurd. Mocht uw teeltadviseur de oorzaak niet weten, dan kunt u uw adviseur uiteraard wijzen op de mogelijkheid om monsters in te sturen naar IRS Diagnostiek.
Teelthandleiding Diagnostiek
Meer informatie kunt u vinden in de IRS-Teelthandleiding Diagnostiek. Hier vindt u ook het inzendformulier.
Zorg bij het opsturen naar deze gratis service wel voor voldoende frankering van de monsters. De ervaring van het IRS leert dat onvoldoende gefrankeerde enveloppen veel later of zelfs niet aankomen, waardoor het stellen van een diagnose vaak niet meer mogelijk is.
Bron en beeld: IRS