IRS biedt een gratis service aan teeltadviseurs aan om de oorzaak van slecht groeiende of wegvallende suikerbieten te achterhalen. Het blijft belangrijk te weten wat het probleem is om de juiste maatregelen te nemen. Lees meer hierover in dit IRS-bericht.
Raadpleeg bij problemen in uw bietenperceel achtereenvolgens:
- de applicatie ‘ziekten en plagen’;
- uw contactpersoon bij Cosun Beet Company of uw teeltadviseur. Probeer samen de oorzaak te achterhalen.
Komt u er samen niet uit, dan kan uw teeltbegeleider een monster voor diagnose naar het IRS opsturen.
Monsters insturen
Regelmatig krijgt het IRS de vraag of telers ook zelf monsters kunnen insturen. Dit is helaas niet mogelijk. Een probleem speelt vaak op meerdere percelen in een regio. Uw teeltadviseur heeft hetzelfde probleem mogelijk al eerder in uw regio waargenomen en naar IRS Diagnostiek gestuurd. Mocht uw teeltadviseur de oorzaak niet weten, dan kunt u uw adviseur uiteraard wijzen op de mogelijkheid om monsters in te sturen naar IRS Diagnostiek.
Meer informatie kunt u vinden in de Teelthandleiding Diagnostiek. Hier vindt u ook het inzendformulier.
Monsters kunnen opgestuurd worden naar:
IRS
p.a. Cosun Innovation Center Diagnostiek
Postbus 20
4670 AA Dinteloord
Telefoon 0165 – 516 070
e-mail: diagnostiek@irs.nl
Zorg bij het opsturen naar deze gratis service wel voor voldoende frankering van de monsters. De ervaring leert dat onvoldoende gefrankeerde enveloppen veel later of zelfs niet aankomen, waardoor het stellen van een diagnose vaak niet meer mogelijk is.
Bron en beeld: IRS