Sinds kort zet Albert Heijn in Hoofddorp groente en fruit zonder plastic verpakking in de schappen neer, zoals ook enkele supermarkten in Nieuw Zeeland en de VS doen. Het gaat om een test waarbij de supermarktvestiging bospeen, cherrytomaten, verspakketten, sla, broccoli, bleekselderij en fruit zonder verpakking verkoopt.
Insight
‘Naakte groente en naakt fruit’ helpen bij het halen van het doel van de supermarktbranche om het plasticverbruik tegen 2025 met 20% te minderen. Tegelijkertijd is het een valkuil voor de supers: wanneer producten zonder plastic jasje in de schappen liggen, kan dat ten koste gaan van de houdbaarheid. Dat kan een andere ambitie op de tocht zetten: tegen 2030 moet de totale voedselverspilling in Nederland met de helft zijn teruggedrongen.
Innovatie
Innovatie biedt soelaas om beide doelstellingen te halen. Denk aan de vernevelingstechniek waarmee Albert Heijn in sommige winkels ‘naakte groente’ en ‘naakt fruit’ langer houdbaar maakt of aan de lasertechniek waarmee Jumbo etiketten van biologische producten vervangt. Dynamic pricing verhoogt de verkoop van producten die hun houdbaarheidsdatum naderen: de start-up Wasteless kan met zijn algoritmes de prijzen van producten in de supers constant optimaliseren.
Duurzaam beleid
Het is goed denkbaar dat een duurzaam beleid ook nog eens leidt tot meer verkopen. Van de Nederlanders vindt 59% het belangrijk om duurzaamheid toe te passen als het gaat om consumptie van voeding. Daarbij geeft 40% van de consumenten aan meer te willen betalen voor duurzame alternatieven.
In Headlines & Insights geeft ABN AMRO duiding bij het nieuws.
Bron: ABN AMRO