Food Cabinet, creative agency for good food, heeft de zilveren Dutch PR Award in de wacht gesleept in de categorie FMCG met de PR stunt ‘Aardappelverkiezing’, die afgelopen najaar in opdracht van de Nederlandse Aardappel Organisatie plaatsvond.
Afgelopen jaar organiseerde het bureau de verkiezing als inhaker op de Tweede Kamerverkiezingen. De Dutch PR Awards werden voor het eerst uitgereikt door Marketing Report in het Corendon hotel in Amsterdam.
Tegenhanger van de Tweede Kamerverkiezingen
Food Cabinet voert sinds 2015 jaar de Power to the Pieper campagne om de aardappel weer top of mind te maken. Op 15 november ging Nederland in de Posthoornkerk in Amsterdam naar de aardappel-stembus. Een plek die een week later een stembureau zou worden voor de Tweede Kamerverkiezingen. Men stemde in stemhokjes in het proef- en stemlokaal voor hét favoriete aardappelgerecht van Nederland. Op de verkiezingsdag ging alles precies zoals bij de gewone verkiezingen: met stemhokjes, stembiljetten, potloden en een stembus.
Chef Samuel Levie creëerde drie ultieme varianten voor de kanshebbende gerechten en de stamppot kwam met afstand als winnaar uit de bus. De Nederlandse Aardappel Organisatie organiseerde deze verkiezing met een knipoog naar de Tweede Kamerverkiezingen met de boodschap: welke achtergrond, portemonnee of gedachtegoed je ook hebt, voor iedereen is er een aardappelgerecht te vinden.
Positieve associatie met aardappelen
Met deze PR-stunt creëerde Food Cabinet nieuws voor de aardappel en versterkte zo de positieve associatie. De verbindende kracht van de aardappel werd ingezet om Nederland samen te brengen in een tijd van verdeeldheid. De Aardappelverkiezing was een groot succes en de aanwezige pers zorgde ervoor dat het verhaal ook buiten de muren van het proeflokaal Nederland bereikte.
Laura Emous, PR Specialist bij Food Cabinet: “Wij zijn enorm trots op het winnen van de zilveren Dutch PR Award! In deze campagne kwam onze liefde voor goed eten, creativiteit en netwerk allemaal samen. Deze erkenning van de vakjury bevestigt niet alleen het succes van onze campagne, maar ook de kracht van PR voor de aardappel om mensen te verbinden.”
Bron en beeld: Food Cabinet