Hoera voor bio aardappels, peen en ui! In dit driejarig project ‘Hutspot’ werken ze aan het versterken van de positie van Nederlandse biologische peen, aardappel en ui op de schappen van verschillende supermarkten.
Marktaandeel biologisch vergroten
Doel van het project is om het binnenlands marktaandeel van deze producten aanzienlijk te vergroten. Dit doen ze door middel van innovatie in samenwerking. Wat zich onder andere uit in:
- een landelijke organisatie voor biologische akkerbouwers uit te werken (Bioplant)
- innovatie in de veredeling, teelt en bewaring van aardappel, ui en peen te stimuleren
- en nieuwe, langjarige samenwerking in de keten tot en met de retail aan te gaan
Focus Bionext
De focus van Bionext is dan ook tweeledig. En ligt enerzijds bij projectmanagement, en anderszijds bij het uitwerken van een marketingplan en pilot. In een consumentenpilot die ze samen met Food Cabinet ontwikkelen, verkennen ze hoe telersinzet bij marketing van drie Nederlandse biologische producten in samenwerking met beleid van de supermarkten de afzet kan vergroten.
Telersbijeenkomsten
Middels onder andere dossiers op Groen Kennisnet en tbv het RIF project ‘Meer biologisch in het onderwijs’ werkt Bionext aan de verspreiding van kennis over teeltuitdagingen bij deze gewassen. Door het organiseren van minstens drie telersbijeenkomsten per projectjaar wisselen ze daarnaast relevante kennis uit over teelt en teeltproblemen met aardappel, peen en ui met betrokken akkerbouwers.
Bron: Bionext