Als we naar de prijzen van afgelopen jaar kijken, kon het niet beter. Telers met vrije consumptieaardappelen konden ze voor meer dan € 0,30 verkopen. Pootaardappeltelers zien uitbetalingsprijzen met regelmatig een 4 als eerste cijfer. De winterpeen heeft bijna het hele jaar in de buurt van de € 200 per kist gezeten. En als klap op de vuurpijl zat de laatste beursnotering van gele uien boven de € 0,60.
Afzetstrategie
De genoemde prijzen zijn een gevolg van de extreme droogte en warmte die we vorig jaar in Noord Europa hebben gehad. Helaas hebben deze prijzen niet bij iedereen tot een hoog financieel resultaat geleid. Dat komt omdat de kg-opbrengsten meestal (behoorlijk) lager waren. Bovendien zijn er extra kosten gemaakt voor beregenen. Én een groot aantal aardappel- en uientelers moest het gat nog dichten dat in 2017 door de slechte prijzen was ontstaan.
Nu zijn we weer bezig met de volgende oogst en die staat er prima voor. Dat wil zeggen dat we weer ‘met beide benen in de klei’ moeten gaan staan. Het is namelijk belangrijk dat je voor de komende jaren een afzetstrategie kiest die bij jou als ondernemer en bedrijf past. Wat kunnen we leren van vorig jaar?
Leerpunten
Op basis van de oogst van 2018 zien we dat uien en peen nog echte markten hebben. Als we tekort hebben, dan kan de prijs namelijk behoorlijk oplopen. Dat geldt niet voor fritesaardappelen. Die markt wordt bepaald door de fritesindustrie. Logisch, want zij zijn de grootste afnemers van alle consumptie-aardappelen.
Bij een tekort kan de markt dus oplopen. Dat tekort wordt voor het grootste gedeelte bepaald door de weersomstandigheden in de zomer. Als we nu een normale zomer krijgen zal de kg-opbrengst voldoende zijn voor de vraag. Het gevolg is dat we dan een jaar krijgen met normale prijzen. Dit geldt zeker voor aardappelen.
Voor uien kan altijd nog een tekort optreden ergens in de wereld. Daar kunnen we dan weer van profiteren. Bij de winterpeen bepalen de weersomstandigheden in de winter of er nog tekorten optreden zodat de prijs kan oplopen.
Duidelijk is dat alleen bij calamiteiten de prijzen van onze aardappelen, uien en winterpeen sterk kunnen oplopen. Dit komt omdat als wij profiteren, een ander ze niet heeft.
Wat is een goede strategie?
Maar wat is nou de beste strategie? Aan de ene kant wil je profiteren van jaren dat de prijs oploopt. Aan de andere kant kan het zijn dat je maar beperkt risico wil lopen door je huidige financiële situatie. Het is dus verstandig om een basis te leggen waardoor je in een slecht prijsjaar toch voldoende middelen hebt om aan alle verplichtingen te voldoen.
Dit maakt het kiezen van een goede afzetstrategie erg belangrijk. Misschien overweeg je na afgelopen jaar om meer in de pool te doen of juist meer vrij te houden. Besef dat niet iedere ‘vrije’ teler de hoogste prijs realiseert. Wees kritisch naar jezelf als het je niet lukt om voor een goede prijs te verkopen. Kies voor een afzetstrategie die past bij jou als persoon en die past bij je bedrijf. Eentje die leidt tot een prijs waar je tevreden mee bent.
Meer informatie
Wilt u meer informatie? Vul dan het contactformulier van Countus in. Klik hiervoor op deze link (scrol voor dit formulier naar beneden).
Bron: Countus