Govert Pegels van Mechanisatiebedrijf Van Gemeren in Numansdorp kijkt samen met de Akkerbouwkrant vooruit naar de komende oogsttijd. Wat kun je nu nog doen om goed voorbereid de oogstperiode in te gaan? Waar moet je aan denken en wat moet je vooral niet doen?
Mechanisatie voorbereiden
Het allerbelangrijkste is dat mens en machine helemaal startklaar staan als de oogst zich aandient. Hoe de mens zich hierop moet voorbereiden behandelen we hier niet, maar we kijken wel naar het in optimale conditie brengen van het mechanisatiepark. Pegels: “Vanuit mijn technische achtergrond bekijk ik het altijd heel simpel: delen van machines die ‘door de grond’ of zwaardere, krachtige werkzaamheden moeten verrichten zijn het eerste aan de beurt. Daarbij denk ik voornamelijk aan de slijtdelen zoals: de scharen, zeefmatten, reinigingsrollen, egelbanden. De componenten die het werk moeten verrichten.”
Draaiende delen
Als tweede element noemt Pegels het draaiende werk: “We zien steeds meer dat oogstmachines (elektro)hydraulisch zijn. Van kettingen, aftakassen en riemen is steeds minder sprake. Er zijn natuurlijk nog wel heel veel oudere machines die nog steeds meedraaien en die vragen een andere aanpak dan de nieuwere generatie oogstmachines. De voortgang in de techniek zorgt er wel voor dat er steeds minder onderhoud gepleegd hoeft te worden aan draaiende delen. Het scheelt nogal of je een hydromotor hebt die rechtstreeks aan een as is aangesloten of een machine die nog voorzien is van een aftakas, ketting, kettingwielen en spanners. De onderhoudskosten in die tweede situatie liggen uiteraard een stuk hoger dan bij de eerste.”
Specialist
Pegels bemerkt ook een verandering van mentaliteit bij de chauffeurs van de oogstmachines: “Wij moeten ons werk anders invullen dan vroeger. Toen werd er een monteur gevraagd voor onderhoud. Die monteur stapte in de auto of bus richting de werkplaats en begon eraan. Tegenwoordig worden wij als specialist ingeschakeld. Wij worden gebeld met de vraag: kunnen jullie langskomen om een rondje om de machine te maken, zodat de klant weet wat er aan de machine moet gebeuren.”
Vervolgschade voorkomen
Vervolgens maakt Pegels een soort oogstchecklist met daarop de aandachtspunten: “Wij weten wat de sterke en minder sterke punten zijn. De monteur zegt dan bijvoorbeeld tegen de akkerbouwer die de machine gaat gebruiken: het is jullie misschien nog niet opgevallen, maar er zit een lager achter die rol. Daar moet je even naar kijken, want anders krijg je ontzettend veel vervolgschade. Wij dienen meer en meer als verlengstuk van de klant om te zorgen voor een zo laag mogelijke kostprijs per uur of hectare.”
Tijdens de oogst
“Misschien wel de helft of zelfs meer van de ‘pechgevallen’ die ze bij Van Gemeren tijdens de oogst tegenkomen hadden voorkomen kunnen worden door tijdig onderhoud te plegen: “We hebben ook een sterk adviserende functie. Ik vind dat het onze taak is om de teler te informeren hoe een probleem dat zich tijdens de oogst voordoet in het vervolg te voorkomen is. Als er bijvoorbeeld een lager kapot gaat, analyseren we wat de oorzaak is. Komt dat omdat hij niet gesmeerd is of is hij te veel gesmeerd? Of moet er misschien een aanpassing aan de machine gedaan worden zodat je de volgende keer niet meer stilstaat tijdens de oogst.”
Pegels vervolgt: “Het zijn vaak dingen waarvan negentig procent van de mensen die dit lezen zullen zeggen: ja, dat is toch logisch. Maar toch gebeurt het ieder jaar weer heel vaak dat een akker- of loonbedrijf zeer gedreven een machine schoon spuit en die vervolgens nat in de hoek laat staan in plaats van hem nog even ‘droog te draaien’ en doorsmeert.”
De ultieme tip
Als belangrijkste valkuil noemt Pegels het te laat beginnen met onderhoud. “Al jarenlang proberen we klanten ervan te overtuigen om op tijd met het onderhoud te beginnen. Het hele jaar door lopen de werkzaamheden door en meer nog dan op andere momenten in het seizoen is tijdens de oogst het weer bepalend. Dus als het dan zover is, moet je er ook klaar voor zijn.”
Dat voorkomt een hoop stress en frustratie, zo weet Pegels uit ervaring: “We hebben het hier toch over een piekperiode. Dat betekent dat bij de mechanisatiebedrijven alle zeilen worden bijgezet om aan de vraag te voldoen. Dat betekent helaas ook dat er soms lange wachttijden zijn of dat er bepaalde onderdelen niet direct voorradig zijn. Die wachttijd is funest als je het gewas binnen wilt halen en de oogstomstandigheden op dat moment ideaal zijn.”
Meer informatie over onderhoud machinepark met oog op de oogst?
Van Gemeren Mechanisatie Numansdorp
Govert Pegels (Verkoop & Service)
Tel. 06 – 5338 0514
E-mail: gpe@gemeren.nl
Website: www.gemeren.nl