De afgelopen vijf jaar is de interesse voor levensmiddelen met in Nederland geproduceerd eiwit sterk gestegen. De herkenbaarheid en waarde van plantaardige eiwitten zoals peulvruchten en noten is echter, in tegenstelling tot vlees en zuivel, gering. Supermarkten en onafhankelijke instanties zijn aangewezen partijen om de bekendheid en beschikbaarheid van plantaardige eiwitten van eigen bodem te vergroten.
Eiwit van eigen bodem
Dit zijn de belangrijkste bevindingen uit het derde consumentenonderzoek Eiwitten van Eigen Bodem, uitgevoerd door DVJ-Insights, in opdracht van de Producentenorganisatie Eiwitboeren van Nederland. De studie – eerder in 2017 en in 2021 uitgevoerd – monitort de bekendheid van en behoefte aan producten met Nederlands geproduceerd eiwit.
Steunen van lokale boeren
Voor consumenten ligt de meerwaarde van producten op basis van Nederlandse plantaardige eiwitten vooral in het steunen van lokale boeren. Een opvallende maar verklaarbare stijging ten opzichte van 2017 en 2021.
Henk Janknegt, voorzitter van de Producentenorganisatie Eiwitboeren van Nederland: “De studie bevestigt een groeiende consumentenwens om meer verbinding te maken met de boeren die ons voedsel produceren. De uitdaging nu is om dit zichtbaar te maken naar Nederlanders. De meer dan 50 bij ons aangesloten eiwit-telende boeren werken hier maar al te graag aan mee.”
Bean Deal voor stimulatie teelt eiwit van eigen bodem
De uitkomsten dragen bij aan realisatie van de ambities zoals gesteld in de vorig jaar afgesloten Bean Deal. De deal richt zich op het stimuleren van de teelt, verwerking en consumptie van stikstofbindende vlinderbloemigen zoals lupine, soja, kikkererwt en veldbonen.
Sonja Zuijdgeest, ketenregisseur van de Bean Deal, herkent de wens tot ketenverbinding: “Telers, verwerkers én ook supermarkten zien zeker kansen. De uitdaging ligt erin om de Nederlandse teelt een zichtbare plek te geven in ons voedselsysteem, dat wereldwijd georganiseerd is. Dit vraagt om aanpassingen in de productieketen, en het loslaten van het traditionele ‘laagste prijs-denken’.”
Biodiversiteit en bodem
Opvallend is dat toename van de biodiversiteit en verbeterde bodemvruchtbaarheid – door wetenschappers gezien als positieve effecten van de teelt van eiwitrijke rustgewassen – bij Nederlanders laag staan op de lijst van drivers om producten met eiwit van eigen bodem aan te kopen. Initiatieven als de recent door het Wereldnatuur Fonds recent uitgebrachte mini-documentaireserie over Nederlandse eiwitboeren, tot stand gekomen in samenwerking met de PO Eiwitboeren van Nederland, dragen bij aan het vergroten van het bewustzijn.