De geconsolideerde omzet van Cosun in 2021 is gestegen naar 2.287 miljoen euro. In 2020 was dit 2.029 miljoen euro. Deze toename van 13 procent is voornamelijk gedreven door een positieve prijsontwikkeling van drie procent en volume groei van tien procent. Alle bedrijfsonderdelen droegen bij aan deze verbetering.
Deze gunstige ontwikkelingen konden niet volledig worden gematerialiseerd in een beter concernresultaat. COVID-19 heeft met name op Aviko voor het tweede jaar op rij een aanzienlijk negatief effect gehad. De forse stijging van de afzet in het derde kwartaal geeft vertrouwen in verder herstel van de volume ontwikkeling bij Aviko; na opheffing van de overheidsmaatregelen voor de horeca. Cosun Beet Company boekte een iets hoger resultaat door een betere suikerprijs. Alle onderdelen van Cosun werden in de tweede helft van het jaar geconfronteerd met sterke prijsstijgingen; met name voor energie en transport. Deze hoge inflatie vormt voor 2022 een forse nieuwe uitdaging.
Bedrijfsresultaat
Het onderliggend resultaat exclusief bijzondere posten verbeterde ten opzichte van 2020 met 32 procent. Inclusief de bijzondere posten, als gevolg van waardevermindering van activa ingegeven door tegenvallende resultaten en de executie van de nieuwe strategie, daalde het bedrijfsresultaat voor ledentoeslag van 89 miljoen euro in 2020 tot 43 miljoen euro in 2021. In 2020 droegen bijzondere posten juist positief bij aan het resultaat. Het bedrijfsresultaat voor afschrijving en ledentoeslag (EBITDA) steeg met vijf procent van 202 miljoen euro in 2020 naar 213 miljoen euro. Aan ledentoeslag is 47 miljoen euro uitgekeerd in 2021 en in 2020 was dit 42 miljoen euro.
Nieuwe strategie ‘Unlock25′
Het is de missie van Cosun om op een transparante en circulaire manier de volle potentie van planten te ontsluiten en om te zetten in waardevolle, plantaardige oplossingen – The Plant Positive Way. Cosun speelt daarmee in op maatschappelijke uitdagingen rond klimaatverandering en de vervanging van fossiele grondstoffen, de eiwittransitie en de groeiende vraag naar voeding en gezondere voedingsingrediënten. The Plant Positive Way vindt haar basis in het fundament van bijna 125 jaar Cosun historie in verwaarding van akkerbouwgewassen als suikerbieten, cichorei en aardappelen in een diverse portfolio van producten met toegevoegde waarde.
Cosun heeft een nieuwe strategie richting 2025 – ‘Unlock25′. Een integrale strategie met heldere keuzes en ambitieuze doelstellingen om de toekomstbestendigheid en het verdienmodel van Cosun verder te verbeteren en te waarborgen naar de toekomst toe. Met ‘Unlock25′ bouwt Cosun dan ook voort op een solide basis en ligt de focus op drie strategische prioriteiten:
- resultaatsverbetering op de korte en middellange termijn
- winstgevende groei in vier kerngebieden
- een toekomstbestendige, duurzame keten
Kerngebieden
In de kerngebieden richt Cosun zich op de maximale verwaarding van suikerbieten en groei in toegevoegde waarde aardappelproducten in Europa en China. In de derde plaats op plantaardige eiwitten, voedingsvezels (o.a. inuline) en biobased grondstoffen die bijdragen aan de transitie in het Cosun portfolio naar ‘groene’, klimaatvriendelijke en gezondheidsbevorderende alternatieven. Deze groei zal zowel autonoom als door innovatie en strategische samenwerking plaatsvinden. Tot slot groei in co-producten in onder andere veevoer en biovergisting. Co-producten vormen een circulaire bron voor innovaties in de kerngebieden.
Duurzame keten
Met initiatieven als ‘Groeikracht’ en een omvangrijk CO2-reductieprogramma; werkt Cosun over de volle breedte aan een toekomstbestendige, duurzame keten. Dit alles met als doel om waarde te creëren voor de leden, klanten en andere stakeholders. En daarnaast een zo positief mogelijke maatschappelijke impact op de lange termijn te bewerkstelligen. Iedere dag zetten ruim 4.000 medewerkers, 8.200 leden, telers en vele Cosun partners zich in voor dit gezamenlijke doel.
Bron: Cosun