Rupsbanden worden bijna altijd gebruikt bij lage bodemdruk en hoge tractie. Dat is vaak een relatief korte periode in het seizoen. Met de nieuwe Soucy Tracks zijn akkerbouwers flexibeler in het gebruik van de rupsbanden, zowel op het land als onderweg.
De nieuwe tracks waren afgelopen voorjaar bij Vlaming Groep in Zwaagdijk op een demotrekker gemonteerd. Dit najaar wordt er weer een combinatie opgebouwd die als demo kan worden aangevraagd.
Familiebedrijf Vlaming Groep is in 1990 van start gegaan en wordt inmiddels gerund door de tweede generatie in de personen van Fredo en Relinde Vlaming. Het bedrijf is de afgelopen tien jaar vooral in de breedte sterk gegroeid. Eén van de successen in dat verhaal is de samenwerking met Soucy Tracks, een Canadees bedrijf met meer dan veertig jaar ervaring in het produceren van rubberen tracks. Sinds kort is de nieuwe rupsband voor akkerbouwteelten geïntroduceerd: De S-TECH600G & GX. Fredo Vlaming legt uit wat voor systeem dit is: “In Nederland zijn de afgelopen tien jaar veel smalle rupsen geleverd. Het bredere segment is achtergebleven, omdat de (onderhouds)kosten hoog zijn. Deze nieuwe Soucy Tracks zijn ook geschikt voor het rijden op de weg vanwege de dikkere basisband zodat er minder slijtage plaatsvindt. Daarnaast zit er een mooie nok op die overpakt tussen het rijden op het land en de vibraties wegneemt.”
Fredo Vlaming: “Deze rupsbanden zijn ook geschikt voor het rijden op de weg vanwege de dikkere basisband zodat er minder slijtage plaatsvindt”
Kritieke punten
De truc zit in de koordlagen in de rups: die bepaalt de stijfheid en de sterkte. Vlaming: “Het gaat allemaal om de levensduur en kostenreductie. De meeste onderdelen zijn vervaardigd uit uniforme, gietijzeren mallen waardoor de productiekosten lager uitvallen. In het centrale middenframe zit een dynamische spaninrichting waardoor de rups op veertig tot vijftig bar voorspanning gezet kan worden. Dit is puur om de warmte tijdens het rijden op de weg te minimaliseren en daardoor de slijtage te vertragen, zelfs bij snelheden van 25 kilometer per uur.”
“Daarnaast zitten er kunststofwielen op met een rubber slijtlaag (UHMW-PE). Dit is een uniek proces door Soucy zelf ontwikkeld en wat zorgt voor een laag eigen gewicht. Ook de montagedelen zijn uniek en dragen bij aan een langere levensduur. Op onze demotractor zit een soort C-boog die om het fuseehuis van de trekker heen gebouwd is. Deze boog kan trekkerspecifiek worden aangebrachten kent een hele korte op- en afbouw vanwege een simplistische constructie die vrijwel identiek is aan de montageband van smalle rupsen. Hierdoor kunnen akkerbouwers die in het najaar met brede rupsen willen werken en in het voorjaar met smalle rupsen gaan werken dezelfde montage-aanbouwdelen gebruiken. Ook dat zorgt weer voor kostenbesparing, langere levensduur en meer gemak voor de eindgebruiker.”
Achterzijde
De achterkant van de demotrekker van Vlaming – geschikt voor vier en zes cilinder trekkers – die wordt uitgerust met Soucy Tracks bevat ook enkele vernieuwende snufjes. Voor de grote trekkers heeft Soucy de GX variant ontwikkeld, maar die is (vooralsnog) niet als demo bij Vlaming aan te vragen. Fredo Vlaming licht toe welke snufjes de achterzijde bevat: “De rups gaat niet als een klepel om de wielas (het centrale draaipunt, red.) scharnieren, maar gaat pendelen. Hierdoor hoeven er geen aanpassingen aan de voorkant gedaan te worden, zoals bijvoorbeeld een brandstoftank die in de weg zit als je met rupsbanden gaat rijden. Bovendien is de uitslag naar achteren beperkt doordat de rups pendelt.”
Optimale trekkracht
Door de afstand van het draaipunt en het hart van de wielas op veertien centimeter te plaatsen, is de rups in staat heel gemakkelijk hoogteverschillen te overbruggen. Vlaming noemt dit de grootste truc van Soucy: “Van nature wil de rups naar beneden, maar hierdoor kan de rups ook klimmen. Dat zorgt voor optimale trekkracht, ook als je door kuilen rijdt. Daardoor kan je altijd en overal lekker doorrijden.”
Dynamische spaninrichting
Vlaming vervolgt: “De volgende truc is de dynamische spaninrichting. Met de hydrauliek kunnen we voorspanning op de rups zetten, maar in de cilinder zit ook een accumulator. Als de rups gaat pendelen, dan zorgt dat voor een lengteverandering in de omtrek. De stikstofaccumulator zorgt voor een continu evenredige druk, ondanks het pendelgedrag vanuit de wielas.” Om tijdens het rijden van bochten de kracht op te vangen die op de rupsbanden drukt, is er een aparte aandrijving gemonteerd. Hierdoor komen de krachten gelijkmatig verdeeld op de trompetten. “Soucy bouwt heel bewust een sterk en zwaar frame – van trompet naar middenstuk onder de transmissie – waardoor alle kracht door die ‘starre’ brug wordt opgevangen. Dat zorgt voor behoud van de trekker, omdat er geen overbelasting in de bochten plaatsvindt. Wij hebben dan ook nog nooit een trekker kapot zien gaan doordat er met rupsen werd gereden.”
Vlaming: “Soucy bouwt heel bewust een sterk en zwaar frame waardoor alle kracht wordt opgevangen”
Geheim van de smid
De telers weten nu hoe het werkt en welke voordelen er mee te behalen zijn, maar hoe alles is onderzocht, berekend en uitgevoerd laat Fredo Vlaming niet los: “Er zit heel veel tijd en engineering in deze nieuwe rupsbanden voor het optimaliseren van trekkracht, levensduur en gebruikersgemak. Maar hoe ze dat bij Soucy gedaan hebben, blijft het geheim van de smid.”