Vanaf 2020 zal de ROPA Tiger 6S de positie van ROPA als leider in de categorie van drie-assige bietenoogstintegralen versterken. Deze nieuwe versie kan niet meer worden aangesloten en integreert in een volledig gerenoveerd elektronisch circuit en een motor in fase ontwikkeling met de volgende fase V-antipolutiestandaard om efficiëntie en comfort te bereiken.
ROPA zal op Agritechnica (Hannover) zijn intrede in het Agriculture 4.0-tijdperk vieren met de nieuwe Tiger 6S. Deze drie-assige integraal met een laag poly-designtijgerlogo verwijst ook technisch naar dit computermodel. Het elektronische circuit van de Tiger 6S is opnieuw ontworpen door ROPA, met behulp van de nieuwste generatie componenten voor meer vloeibaarheid, connectiviteit en veiligheid bij de overdracht van interne en externe gegevens. Visueel vermindert deze architectuur het aantal elektronische elementen en balken drastisch. Binnenkort zal het de ontwikkeling van nieuwe rijhulpmiddelen vergemakkelijken om een hoger niveau van autonomie tijdens het ontwortelen te bereiken.
Een ongekende rijervaring
De veranderingen zijn ook opmerkelijk in de cabine. De bestuurder profiteert nu van twee grote schermen van 12,1 inch, met de nieuwste touch-technologieën, van volledig aanpasbare inhoud. Deze laatste tonen tegelijkertijd de machineparameters en de beelden van de nieuwe digitale camera's, standaard gemonteerd, om de processen van ontwortelen, reinigen of legen met de grootste betrouwbaarheid te volgen. De bediening van de machine is ook herzien. De bestuurder profiteert bijvoorbeeld op de linker armleuning van een nieuwe joystick die de functies en automatismen verzamelt die verband houden met het legen van de trechter. De ROPA Tiger 6S huldigt ook een intelligent stuurbedieningssysteem in dat tijdens het rijden de centrale geleding synchroniseert met de richting van de voorwielen. De sleutel is een toename van veiligheid en comfort bij het manoeuvreren in krappe kruispunten. Telemetrie maakt ook deel uit van standaardapparatuur om de efficiëntie te verbeteren. Met de prestatie-analyse en diagnose op afstand van de R-Connect-oplossing kan de bestuurder bijvoorbeeld worden geholpen bij zijn instellingen en de werkkwaliteit en prestaties van de machine worden geoptimaliseerd.
Efficiëntie en milieuvriendelijk
De Tiger 6S maakt zich voor op de inwerkingtreding van de anti-vervuilingsnorm van Stage V. ROPA vernieuwt zijn partnerschap met de Zweedse Volvo-Penta en zal in 2020 twee motoren voorstellen op basis van dezelfde zescilinderlijn van 16 , 12 L.
Volvo Penta TAD1643VE-B met 768 pk / 565 kW
Deze EGR-klep, SCR-katalysator of deeltjesfilterblok is al bewezen op de Tiger 6 en zal in 2020 alleen worden uitgebreid tot de Tiger 6S. Het maximale koppel van 3260 Nm is elektronisch aangepast aan de behoeften van de transmissie en de hydraulische componenten.
796 pk / 585 kW Volvo Penta TWD1683VE
Volvo Penta heeft deze motor speciaal geconfigureerd voor de mogelijkheden van de ROPA Tiger 6S. Deze zescilindermotor heeft een common-rail injectiesysteem en een SCR-katalysator om te voldoen aan de Stage V-emissienorm, waarbij de EGR-klep wordt omzeild. Naast het milieuvoordeel levert deze twin-turbomotor een maximaal koppel van 3650 Nm bij slechts 1000 tpm om meer bieten te trekken met dezelfde hoeveelheid brandstof.
Zichtapparatuur
Comfort- en zichtapparatuur zijn ook opnieuw ontworpen op de ROPA Tiger 6S. De machine ontvangt nu alleen grootlicht en werklampen, zwaailichten en LED-bakens die de bestuurder en andere weggebruikers een echt voordeel in comfort en veiligheid bieden. Deze specificiteit draagt ook bij tot het verminderen van het elektrische verbruik van de componenten van de machine.
Agritechnica
De Tiger 6S wordt officieel onthuld op Agritechnica 2019 maar is al beschikbaar voor verkoop.
Bron: ROPA