Van woensdag 5 tot en met vrijdag 7 februari 2020 nam Agrico deel aan de Fruit Logistica in Berlijn. Tijdens deze toonaangevende internationale beurs liet Agrico samen met haar dochterondernemingen zien hoe zij met succes bijdraagt aan een duurzame aardappelteelt voor de ‘Next Generation’.
Agrico heeft haar strategie 2020-2030 de titel ‘goede groei’ gegeven. Haar verantwoordelijkheid voor people, planet en profit is hierin heel duidelijk verankerd in haar ambities. Een belangrijk doel is verduurzaming en instandhouding van de wereldwijde aardappelteelt. Om deze en komende generaties te voeden door onder andere opbrengstzekerheid en goede risicospreiding op oogstderving.
Next Generation aardappelen
Om telers te wapenen tegen de grootste aardappelziekte heeft Agrico twee jaar geleden een serie aan hoog Phytophthora-resistente rassen ontwikkeld: The Next Generation potatoes. Deze duurzame rassen beschikken naast de unieke hoge resistentie over uitstekende consumptiekwaliteiten op het gebied van uiterlijk, smaak en gebruiksmogelijkheden. Hierdoor zijn de rassen aantrekkelijk voor zowel telers als afnemers.
Inmiddels is er in het pakket voor bijna elk segment een geschikt ras beschikbaar. Naast voorloper Carolus bestaat het pakket uit Alouette, Levante, Twister, Twinner, Ardeche en Nofy. Daarnaast komen er nog twee potentials aan die de breedte van het pakket aan eigenschappen nog groter maken.
Tijdens de Fruit Logistica onderstreepte Agrico de groeiende belangstelling en bewezen relevantie van haar ‘Next Generation’ rassen die dan ook centraal stonden tijdens de beurs. In Nederland is de vraag naar de rassen onder de telers groot en ook in de duurzame schappen van de supermarkten zijn ze onmisbaar geworden. Ook wereldwijd worden ze al op vele plaatsen geteeld en bewijzen tevens daar hun toegevoegde waarde door goede opbrengsten. Zo draagt Agrico bij aan een duurzame toekomst voor onze ‘Next Generation’.
Ketenproject Kenia
Op de tweede beursdag van de Fruit Logistica nam Agrico deel aan de door Bayer georganiseerde bijeenkomst van hun samenwerkingsverband voor het creëren van een duurzame waardeketen voor aardappelen in Kenia. Samen met de derde partner Yara zorgen de drie bedrijven er voor dat de kleinschalige landbouwers in Kenia beschikken over hoogwaardige productiemiddelen. Daarnaast worden ze in groepen getraind in het correcte gebruik van pootgoed, meststoffen en gewasbeschermingsmiddelen. De kleinschalige landbouwers die zich hebben georganiseerd in telersgroepen, kopen de productiemiddelen met micro-krediet dat door een financier wordt gegarandeerd op basis van een afnameovereenkomst van de gerenommeerde retailer Carrefour.
De samenwerking resulteerde erin dat de gewasopbrengsten van de landbouwers stegen van het nationaal gemiddelde van 7 à 8 ton per hectare naar tot maar liefst 49 ton per hectare. In combinatie met de premium prijzen van de supermarkten van Carrefour hebben de hogere opbrengsten ertoe geleid dat het gemiddelde bruto-inkomen van de kleine boer negen keer zo hoog was als gebruikelijk. Het samenwerkingsverband speelt een sleutelrol wat betreft het bieden van meer voedselzekerheid in Kenia, in overeenstemming met de strategische ‘Big Four’-agenda van de Keniaanse overheid, en geven het inkomen van kleinschalige landbouwers in Kenia een belangrijke impuls.
Bron: Agrico