Op het akkerbouwbedrijf van Mark Brantjes is onlangs de werkbaarheid van de 4-schaar ERMO-ploeg getest. Het Italiaanse merk is een nieuwe naam in het ploegspectrum in Nederland en wordt door WN Kramer uit Burgerburg (Noord-Holland) langzaam geïntroduceerd in Nederland. Brantjes teelt op zeer zware gronden, tot wel 85/90 procent afslibbaar. De akkerbouwer werkt al jaren met zijn eigen ploegwerktuig en was naar eigen zeggen “heel benieuwd hoe deze Italiaanse ploeg het op zijn grond zou doen.”
De 4-schaar ERMO deed een paar baantje op het land van Brantjes en ploegde een perceel waarop groenbemesters hadden gestaan. Dat deel is 85 procent afslibbaar en vormde dus een grote uitdaging voor de ploeg van Italiaanse origine. Irene Kramer (directeur WN Kramer BV): “De ERMO-ploegen werken al jaren op het Noord-Italiaanse Povlakte. Dit gebied staat bekend om zijn zware robuuste grond en vraagt om een goede constructie met hoge staal kwaliteit voor de ploeg.”
Afstellingen
Voordat de akkerbouwer uit de Wijkermeer de ploeg aan kon koppelen werd eerst de tractor juist afgesteld. Brantjes: “Een belangrijk onderdeel dat toch voor het gemak vaak wordt vergeten. In het land werd al snel duidelijk dat de snijbreedte van de ploeg te breed stond. Deze werd met de memorycilinder versmalt naar 35 centimeter in plaats van de 43 centimeter waarop die aanvankelijk was ingesteld. Daardoor liep hij al direct een stuk beter.” Daarnaast werd ook de treklijn aangepast: “De draaispindel van de treklijn moest worden versteld, omdat de tractor tijdens het ploegen wat naar rechts neigde.”
Gebruiksvriendelijk
Ook dit euvel werd snel opgelost, waardoor de ploeg kon tonen wat hij waard is. Brantjes spreekt van een gebruiksvriendelijke ploeg: “De memorycilinder en draaispindel zijn gemakkelijk in te stellen en er is geen gereedschap nodig.” Kramer: “Ons doel met de ERMO is om een ploeg op de markt te brengen die het instelgemak heeft van een Lemken en de keerkwaliteit van een Rumptstad. We gaan – net als bij onze spitmachines – voor de hoogste kwaliteit, want er zijn al genoeg middenklassers op de markt.”
Uiteindelijk was Brantjes zeer positief over het resultaat van de ploeg die met een 145 pk-trekker over de akkers bewoog. “De chauffeur kon de handen van het stuur houden, al konden de 65 centimeter brede banden in feite wat lager in bar om zo meer grip te krijgen, maar dit was voor nu geen storende factor. De ploeg heeft deze zeer uitdagende test goed doorstaan”, aldus Brantjes.