“De grootte maakt deze bietenrooier bijzonder”, stipt Richard Pubben van Ropa-dealer Staadegaard aan. Toch blijkt zelfs met een volume van meer dan 43 kubieke meter, ofwel 30 ton, de enorme Tiger 6S van 768pk de bodem te ontzien. “Het gewicht wordt echt verdeeld over de zes wielen, waardoor er geen piekbelasting ontstaat.”
Het nieuwste model van Ropa, de Tiger 6S, wordt net buiten Geijsteren gedemonstreerd. In de Limburgse velde hoeven geïnteresseerden niet ver te zoeken. De enorme bietenrooier valt meteen op, als die in hondengang de bieten van het land haalt. “Ropa is de grootste fabrikant van rooiers ter wereld. De gele kleur is bewust gekozen. De machines waren eerst groen. Vanuit de suikerfabriek kwamen klachten binnen. De rooier was niet te vinden in het veld. In de oogsttijd is geel de meest opvallende kleur.”
Minder contactoppervlakdruk
Het hydraulische chassissysteem Ropa R-Soil Protect, aangemeld voor patent, ontziet de bodem. In combinatie met de nieuwe Michelin CerexBib bandentechnologie (IF1000/55 R32 CFO) ontstaat een aanzienlijk mindere contactoppervlakdruk. Door lasttransfer ontstaat een flinke vermindering van de lastpieken. Acht procent op de eerste as, 37 op de tweede en 43 op de derde. “Omdat de hydraulica verbonden is, houd je continu op alle wielen een gelijke belasting. De druk wordt goed verdeeld, ook bij bocht- of hellingcorrectie.” De bandendruk van slechts 1,4 bar is nodig voor duurzaam bodembeheer.
De Tiger 6S is voorzien van veel intelligente snufjes. “Onder andere diepteregeling van de rooischaren en de poetser. Sensoren dichtbij de grond zien de grondhoogte. Een ultrasensor kan zelfs de grondslag meten.” Met een scherp mes, de Micro-topper, worden de bladeren verwijderd. Zonder verspilling. “Dankzij de sensoren weet je precies hoe hoog de bieten zitten en hoe diep je door het blad heen moet rooien.”
Tweezijdige bedieningsconcept
Data voor het uitlezen van druk en het controleren van waardes, komen meteen bij de chauffeur terecht. “Als er iets niet klopt, geeft het systeem meteen een melding aan de service afdeling van de dealer. Dat is ook behoud van de machine.” De nieuwe cabine is voorzien van allerlei eenvoudige bediening. De achterzijde van de machine wordt met het optionele videosysteem R-View weergegeven op een monitor. Het tweezijdige bedieningsconcept R-Concept maakt het voor de chauffeur makkelijk.
De demovariant van de Tiger 6S is uitgevoerd met twee volledig hydraulisch aangedreven poetserrotor, die afzonderlijk van elkaar in snelheid en hoogte kunnen worden aangepast. De reinigingselementen worden ook op hellingen horizontaal geleid. Dit zorgt voor een perfect reinigingsvermogen. De hydraulisch gespannen zeefband vervoert de bieten snel naar het eerste zonnewiel. Vanuit de cabine kan de zeefband traploos worden ingesteld en omkeren indien nodig. Drie zonnewielen met zonnewieltanden en gekropte meenemertanden reinigen de bieten uiterst efficiënt en transporteren ze snel verder naar de brede elevatorband het 43 kuubs grote bietenruim in. Met een extra lange, drievoudig inklapbare ontlaadband is het ruim ook zo weer leeg in 55 seconden .
“Het valt meteen op dat dit een grote rooier is. In de praktijk blijkt het gevaarte desalniettemin enorm wendbaar in het veld.”
Van Staadegaard ziet veel potentie voor de Tiger 6S op de Nederlandse markt. “Het valt veel mensen meteen op dat dit een grote rooier is. In de praktijk blijkt door de technologie dat het gevaarte toch enorm wendbaar is in het veld. Dan valt de grootte ineens niet meer op. Door de knik bij de rooiunit en de gestuurde wielen voor en achter hoeft de Tiger op kopakker niet veel te manoeuvreren. Eigenlijk geldt hoe kleiner de percelen zijn, hoe makkelijker het is met de grote bunker.” Ook voor de Ropa Panther, het kleine zusje met een as minder en een kleinere bunker, is veel interesse. “De Tiger 6S is echter de koning onder extreme omstandigheden. Als deze het rooier het niet kan…”
Tekst en beeld: Martin de Vries