Consumenten besteedden circa €3,8 mld. aan producten met het Beter Leven keurmerk. Aan Rainforest Alliance gaven ze € 2,6 mld. uit en Biologisch € 1,8 mld. De grootste procentuele stijging in de bestedingen is te zien bij producten met Rainforest Alliance (+16%).
Voor Rainforest Alliance geldt dat dit keurmerk in toenemende mate op producten is te vinden die eerder het keurmerk UTZ Certified hebben gedragen. Begin 2018 is Rainforest Alliance gefuseerd met UTZ Certified. UTZ Certified wordt in de loop van de tijd uitgefaseerd. De bestedingen aan producten met UTZ Certified zijn meegenomen in de bestedingen aan Rainforest Alliance.
Miljarden naar producten met keurmerk
Beter Leven (€ 3,8 mld. consumentenbestedingen) is in 2022 het grootste keurmerk in de bestedingen in de gemeten verkoopkanalen, gevolgd door Rainforest Alliance (€ 2,6 mld.) en Biologisch (€ 1,8 mld.). Naar schatting heeft de Nederlandse consument in 2022 nog enkele miljoenen euro’s extra besteed aan duurzaam voedsel met het keurmerk Biologisch in de verkoopkanalen die niet meegenomen zijn in deze monitor, zoals winkels in buitenlandse voeding, ambulante handel, puur onlinehandel, en voedingsspeciaalzaken als bakkerijen, slagerijen en delicatessenwinkels.
Keurmerk vooral belangrijk bij vlees en vleeswaren
Vlees en vleeswaren is de productgroep met de grootste toename van het aandeel van voedsel met een keurmerk. Die nam toe van 43% in 2021 naar 47% in 2022. Dit heeft te maken met een sterke groei in het aanbod van pluimveevlees en -vleeswaren met het Beter Leven keurmerk.
Bron: Agrimatie