Diverse ministers, Kamerleden en andere beleidsmakers maakten dinsdag 27 september kennis met de veelzijdigheid van de Nederlandse akkerbouw. Van aardappels tot koolzaadolie en van vegan macarons tot biobased bouwmaterialen: De Akkerbouw Maakt Het. De actie met een marktkraam tegenover de Tweede Kamer was de aftrap van een nieuwe campagne van BO Akkerbouw.
“Wat jullie kunnen, is heel indrukwekkend”, zegt Tweede Kamerlid Thom van Campen (VVD) enthousiast. Hij was dinsdag 27 september één van de politici die de oversteek maakte naar de stand van BO Akkerbouw tegenover de ingang van de Tweede Kamer. Hier was te zien dat er smaakvolle, duurzame en innovatieve producten van de Nederlandse akkers komen. Granen, aardappelen, suikerbieten en nog veel meer. Deze akkerbouwproducten en hun reststromen vormen bovendien slimme en duurzame ingrediënten. Niet alleen voor onze voeding, maar ook voor dierenvoeding, verzorgingsproducten en zelfs bouwmaterialen.
Innovatieve sector
Onder het motto ‘De Akkerbouw Maakt Het’ bracht BO Akkerbouw deze boodschap in Den Haag voor het voetlicht. De ministers Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof) en Carola Schouten (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) kwamen persoonlijk poolshoogte nemen. “Ik vind het geweldig wat jullie doen en dat jullie hier staan”, aldus Van der Wal. Daarnaast waren veel Tweede Kamerleden met landbouw in hun portefeuille van de partij. “Mooi om te zien hoe innovatief de sector is”, zei Roelof Bisschop (SGP) enthousiast. “Goed dat jullie zo positieve aandacht voor de akkerbouw vragen”, vulde Laura Bromet (GroenLinks) aan.
Online campagne
Het event in Den Haag vormde de officiële aftrap van de nieuwe campagne ‘De Akkerbouw Maakt Het’. De campagne brengt verschillende clips, video’s en afbeeldingen met een korte quiz en interessante feitjes over de Nederlandse akkerbouw. Deze worden verspreid op social media en andere online kanalen om de veelzijdigheid van de sector te onderstrepen. Zoals Caroline van der Plas (BBB) terecht vaststelde: “Er zullen veel mensen niet stilstaan bij wat er gemaakt kan worden van akkerbouwproducten.”
Ruimte voor de Nieuwe Akker
De campagne ‘De Akkerbouw Maakt Het’ en het event in Den Haag zijn onderdeel van Ruimte voor de Nieuwe Akker. Dit is een initiatief van BO Akkerbouw en haar 12 leden: Agrifirm, Avebe, Cosun, CZAV, Het Comité van Graanhandelaren, LTO Nederland, NAJK, NAO, NAV, Plantum, Van Iperen en VAVI. Kijk ook op www.ruimtevoordenieuweakker.nl.
Bron: BO Akkerbouw