Een bezoek aan een boerderijwinkel hoort in het vaste boodschappenrondje. Het is de overtuiging van Thomas Siahaya, initiatiefnemer en aanjager van online marktplaats Lekkerder bij de Boer.
Hoe werkt Lekkerder bij de Boer?
Met een website en een app verbindt hij consumenten met agrariërs die een boerderijwinkel, versautomaat of verstap hebben. Op basis van gps en zoektermen krijgen de potentiële klanten in beeld waar ze terecht kunnen voor hun doosje eieren, stukje kaas of groenten. Daar kunnen ze vervolgens naar toe genavigeerd worden. “Op deze manier willen we een eventuele drempel naar boerderijwinkels wegnemen.”
750 ondernemers aangesloten
Ruim 750 agrarische ondernemers zijn inmiddels bij Lekkerder bij de Boer aangehaakt. Het digitale platform met de app is de verbindende schakel en zit door het hele land. “De boer is zelf verantwoordelijk voor het up to date houden van zijn pagina. Wij proberen de ondernemers wel zoveel mogelijk te adviseren. Uiteindelijk blijf je ook zichtbaar als je de pagina regelmatig ververst. Bijvoorbeeld door actuele openingstijden, aanpassingen aan het assortiment en door reviews van klanten”, geeft Thomas Siahaya als tip mee.
Tussenschakels weghalen belangrijkste doel
De organisatie achter Lekkerder bij de Boer is solide. De bezoekersaantallen stijgen flink. Ook het aantal downloads van de app stemt Siahaya tevreden. Volgens hem is die al meer dan vijfduizend keer geïnstalleerd. “We kunnen niets over de omzet in de boerderijwinkel zeggen en dus specifiek conclusies trekken wat het effect van ons platform voor de boer is. Het gaat er uiteindelijk om dat we de tussenschakels weghalen.”
Eierautomaten populair
Op Lekkerder.nl staat de verkoop van aardappelen op een, gevolgd door eieren als het gaat om aangeboden producten. Het gaat om professionele leghennenhouders met een eierautomaat. “Maar de eerlijk gebiedt ook te zeggen dat boerderijwinkels met streekproducten, die doosjes met eieren aanbieden, daarbij worden meegeteld. Op drie staat melk, gevolgd door vlees, groenten en fruit.”
Positieve respons
Siahaya is druk bezig als communitymanager de contacten met de agrariërs te leggen. “Hoe meer boeren, hoe meer vragen er op ons af komen. Te veel voor mij alleen, dus op het gebied van personele bezetting gaan we de komende tijd stappen maken. De respons is in ieder geval zeer positief. De bedrijven die aansluiten laten weten aangenaam verrast te zijn over de professionaliteit. De betrokkenheid van de aangesloten boeren is zeer groot. Ze laten weten dat ze er actief mee bezig zijn en het enthousiasme delen. Je merkt dat er wat aangewakkerd wordt.”
Loon van boeren niet in balans
Het initiatief Lekkerder bij de Boer kent zijn oorsprong eigenlijk in de jeugd van Siahaya. “Vanaf de camping in Zeeland, waar wij drie maanden in het jaar vertoefden, werkte ik bij twee boeren. Ik stak mijn handen uit de mouwen en vond het prachtig om op de trekker te rijden. Vooral tijdens de oogst op zondag was het hard werken. Het zijn voornamelijk de romantische beelden die me nog scherp op het netvlies staan. Lunchen op de hooibalen. De handgesneden dikke boterhammen met roomboter en ham. Ik zag toen al dat de verhouding loon naar werken op de boerderij niet in balans was. Toen al kreeg de melkveehouder tien cent voor zijn melk, terwijl een pak melk voor negentig cent in de supermarktschappen ligt. Die scheve verhouding is door de jaren heen in stand gebleven.”
Ook in de winter klanten in de boerderijwinkel
Siahaya bleef het contact met de agrarische sector houden. Bij een boerderijwinkel in de buurt haalt hij nog altijd zijn aardappelen, rapen en kannetje melk. Met zijn achtergrond als online strateeg/marketeer raakte hij in gesprek met de mensen achter de boerderijwinkel. “In de zomer weten de toeristen deze plekken doorgaans wel te vinden. De wens is echter dat het ook in de winter drukker wordt.”
Corona versnelt populariteit
Thomas Siahaya is over een oplossing na gaan denken. Daar rolde in 2017 een ondernemersplan uit, waar hij een jaar later zelf voorzichtig mee begon. In 2019 nam Siahaya als startup intrek bij Dockwize Innovation Hub in Vlissingen. “Met een twintigtal boeren ben ik met een gedegen veldonderzoek begonnen in zoektocht om de face-to-face relatie tussen de boeren te verbeteren.” Begin 2020 is hier Lekkerder bij de Boer als resultaat uitgekomen. “Corona heeft alles doen versnellen. Dan wil je meeliften en het platform body geven, zodat de boeren kunnen aansluiten.”
Servers plat na lancering
Na de feitelijke lancering in april 2020 liep het meteen storm. “We beperken ons tot een tool waarmee je als consument weet waar je voor welke producten bij welke boer terecht kunt. We hebben de app zo gebouwd dat je makkelijk naar die plek genavigeerd wordt.” Daags na de lancering gaf een artikel bij Omroep Zeeland het initiatief extra wind in de zeilen. “Door dit versnellende effect ging onze server plat en hebben we bij moeten schakelen.”
Inmiddels is alles stabiel. De app zag in augustus het levenslicht en is beschikbaar voor de besturingssystemen Android en iOS. “Ondertussen zijn we de app aan het doorontwikkelen. Die is en blijft in basis gratis. Er komen wel betaalde functionaliteiten, die een producent kan afnemen. Uiteindelijk moeten die de verkoop stimuleren. “
Consument moet herkomst kunnen achterhalen
Lekkerder bij de Boer is tot dusver beperkt tot Nederland, maar ook de kaart van België is opengezet. “Een interessante groeimarkt.” Ook is Siahaya nog op zoek naar nieuwe producten om aan het platform. “Zo zou het mooi zijn als we ook vleeskuikenhouders en eenden– of kalkoenhouders met eigen verkoop aan ons netwerk kunnen toevoegen.” Volgens Thomas Siahaya zijn de eisen om toe te treden tot Lekkerder bij de Boer niet streng. “Eigenlijk is de enig vraag: verbouw je de producten zelf of houd je zelf vee? Uiteindelijk gaat het er om dat de mensen de herkomst van het product kunnen achterhalen en daarom de afweging maken om het doosje eieren of stukje vlees niet in de supermarkt maar rechtstreeks bij de boer te kopen.”
Tekst: Martin de Vries
Foto: Ruben Oreel
Dit betreft een artikel uit onze Pluimveekrant. De Pluimveekrant gratis thuis op de mat?