Wist u dat… het eten van aardappelen milieuvriendelijker is dan rijst of pasta? En dat suikerbietenpulp microplastics kan vervangen in shampoo? Deze en andere interessante feiten komen voorbij in de nieuwe campagne ‘De Akkerbouw Maakt Het’. Dinsdag 27 september vindt de officiële aftrap plaats in Den Haag.
Producten van de Nederlandse akkers zijn duurzaam, veilig én lekker. Neem bijvoorbeeld de Nederlandse aardappelen; die hebben maar 1/3 van de CO₂-voetafdruk van rijst. Ze bevatten bovendien minder calorieën dan pasta of rijst. En de pulp van Nederlandse suikerbieten wordt onder meer gebruikt in shampoo en voor de productie van papier. Dit en meer vertelt de nieuwe campagne ‘De Akkerbouw Maakt Het’.
Verspreiding via social media
Verschillende clips, video’s en afbeeldingen schotelen de kijker een korte quiz en interessante feitjes voor over de Nederlandse akkerbouw. Deze worden verspreid op social media en andere online kanalen. Alle materialen en achtergrondinfo zijn te vinden op de campagnewebsite. BO Akkerbouw roept iedereen in de akkerbouwketens en andere geïnteresseerden op om de clips en afbeeldingen te delen en zo de boodschap breed te verspreiden.
Ludiek event in Den Haag
De campagne ‘De Akkerbouw Maakt Het’ krijgt dinsdag 27 september 2022 fysiek vorm tijdens een ludiek event in Den Haag. Aan de Bezuidenhoutseweg – tegenover de ingang van de Tweede Kamer – laat de akkerbouwsector zien welke smaakvolle en innovatieve producten zij maakt. Tweede Kamerleden, beleidsmakers en andere belanghebbenden zijn uitgenodigd om te kijken, proeven en poseren. Kom ook langs tussen 8.00 en 14.00 uur en ervaar het zelf: ‘De Akkerbouw Maakt Het’.
Ruimte voor de Nieuwe Akker
De campagne ‘De Akkerbouw Maakt Het’ en het event in Den Haag zijn onderdeel van Ruimte voor de Nieuwe Akker. Dit is een initiatief van BO Akkerbouw en haar 12 leden: Agrifirm, Avebe, Cosun, CZAV, Het Comité van Graanhandelaren, LTO Nederland, NAJK, NAO, NAV, Plantum, Van Iperen en VAVI. Kijk ook op www.ruimtevoordenieuweakker.nl.
Bron: BO Akkerbouw