Uit gegevens van de RDW blijkt dat er grote regionale verschillen zijn bij de registratie van landbouwvoertuigen. Nog maar één op de drie landbouwvoertuigen is geregistreerd.
In Friesland en Zuid-Holland is respectievelijk 17 en 21 procent van de landbouwvoertuigen geregistreerd. In Gelderland en Limburg staat de teller op 43 en 42 procent. Ook Noord-Brabant doet het met een registratiepercentage van 37 procent relatief goed. Vooral de werk- en wegenbouwvoertuigen en de bijzondere (land)bouwvoertuigen blijven achter. Het RDW heeft geen verklaring voor het verschil. Het valt wel op dat er veel meer registraties gedaan worden bij slechte weersomstandigheden.
Nog maar 3 van de 10 geregistreerd
Op 1 juli zijn 164.000 van de naar schatting 550.000 voertuigen geregistreerd, dit is dertig procent. Dat zijn 100.000 trekkers, 43.000 aanhangwagens en getrokken machines en 21.000 zogeheten ‘motorrijtuigen met beperkte snelheid’ (MMBS). Voor 1 januari 2022 moeten alle registratieplichtige (land)bouwvoertuigen bij de RDW geregistreerd zijn om nog op de openbare weg te mogen. Dat kan via de website van het RDW voor 18 euro. Na 1 januari 2022 is registratie alleen nog mogelijk na een duurdere keuring. Zonder kentekenbewijs mag een (land)bouwvoertuig vanaf 2022 niet meer de weg op.
Hulp bij registratie
In de eerste maanden bleek het voor de aanvragers lastig om de goede gegevens aan te leveren, zoals het chassisnummer, de handelsbenaming en het type. Het gaat om zo’n diverse groep voertuigen van diverse bouwjaren dat niet altijd eenduidig is waar de gegevens staan. Vooral het chassisnummer, ofwel het Voertuig Identificatie Nummer (VIN), is cruciaal omdat het de sleutel voor de registratie is. De RDW biedt aanvragers nu hulp en instructie bij het invullen. Bovendien helpt de website waarop eigenaren de aanvraag doen om de goede gegevens in te vullen.
Zelfrijdende oogstmachines
De RDW maakt zich zorgen over de groep motorrijtuigen met beperkte snelheid. Dat zijn voertuigen die in de bouw, bij infraprojecten en in de logistiek gebruikt worden, zoals hoogwerkers, graafmachines, wielladers en heftrucks, maar ook zelfrijdende oogstmachines, toeristische wegtreintjes, rijdende winkels en teruggekeurde voertuigen. Slechts 21.000 van de verwachte 130.000 voertuigen zijn pas geregistreerd, ongeveer 16 procent.
Registratie vanaf 6 km/u
Uit contact met de Klantenservice merkt de RDW dat er nog misverstanden over de registratieplicht zijn. Zo is registratie nodig als het gemotoriseerde (land)bouwvoertuig op de openbare weg harder dan zes km/u rijdt, niet pas vanaf 25 km/u. Voor getrokken materieel is registratie nodig als het op de openbare weg harder dan 25 km/u rijdt. Met openbare weg wordt ook een landweg bedoeld, of een korte oversteek van het ene naar het andere veld of een openbaar deel van het eigen terrein. Een kentekenplaat is na registratie alleen nodig voor gebruikte (land)bouwvoertuigen die 25 km/u of harder rijden op de openbare weg. Vanaf 1 januari 2025 moeten alle geregistreerde (land)bouwvoertuigen een kentekenplaat voeren.
Bron: RDW