Stilstand in het veld kost geld. Dat geldt voor ieder akkerbouwbedrijf en ook zeker voor Snijders Aardappelen uit Winterswijk-Meddo. Niet voor niets heeft de onderneming twee monteurs in de werkplaats, die problemen zo snel mogelijk verhelpen. Harm Halleriet van Snijders Aardappelen is blij met de nachtlevering van Kramp Nederland, totaal leverancier van onderdelen. “Dat betekent dat als we voor half zeven hebben besteld, we de onderdelen de volgende ochtend binnen hebben. De machines zijn weer inzetbaar, nog voor de collega’s weer aan het werk gaan.”
Snijders Aardappelen is gespecialiseerd in de teelt en verwerking van aardappelen. Pootaardappelen en consumptieaardappelen vormen met 250 hectare van het areaal al jarenlang de spil van het bedrijf. Er draaien trekkers, grondbewerkingsmachines, heftrucks en rooiers waar de inzetbaarheid volgens Harm Halleriet hoog moet blijven. “Als er een onderdeel moet worden vervangen, dan hoop je het de volgende ochtend voor zeven uur te hebben opgelost, zodat we meteen weer verder kunnen met de werkzaamheden.”
Onderdelen bestellen
De werkplaats van het akkerbouwbedrijf bestelt benodigde onderdelen zelf via de website van Kramp. Die worden vervolgens geleverd aan landbouwmechanisatiebedrijf J.W. Oonk uit Winterswijk-Meddo. Per jaar gaat het om honderden onderdelen, vertelt Halleriet. “Van oktober tot maart gaat bijna om een dagelijkse bestelling. Zes dagen per week wordt alles gegroepeerd verzameld op onze naam en er zitten geen verzendkosten aan. De facturatie verloopt ook via het mechanisatiebedrijf. In sommige gevallen zou ik ook zelf wel een account bij Kramp willen hebben. Een vraag moet je altijd doorspelen aan het mechanisatiebedrijf. Dat vind ik persoonlijk het grootste nadeel aan de constructie.”
Dat in 95 procent van de gevallen bestelde onderdelen geleverd zijn, is de kracht van Kramp. “Vaak gaat het om lagers én om werk waar je niet op een koerier kunt wachten. Vooral in het seizoen wil je zo snel mogelijk weer draaien.” Op de werkplaats zijn twee werknemers beschikbaar, die na de levering er voor zorgen dat de machines weer inzetbaar zijn. “In drukke tijden zitten we ook op het land”, legt Halleriet uit. “In de werkplaats doen we alles zelf zodat de machine weer loopt zodat de collega meteen aan het werk kan.”
Groot assortiment
Bij defecten kan Halleriet zelf vanaf zijn telefoon op het veld inloggen op de website van Kramp en daar een bestelling doen. Kramp levert honderdduizenden artikelen uit voorraad: van onderdelen voor voertuigtechniek, hydrauliek, aandrijftechniek, slangen en leidingen, tot accessoires en werkplaatsuitrusting. “Dat werkt heel mooi. Het assortiment is groot. Ook in tijden van moeizame leveringen van een specifiek onderdeel is er de optie om van drie of vier verschillende soorten als alternatieven.”
Kramp app
De marktleider op het gebied van onderdelen heeft een speciale ontwikkelafdeling op de locatie in Utrecht, waar slimme koppen continu bezig zijn met de ontwikkeling van producten die de dienstverlening verder kunnen verbeteren. Zoals bijvoorbeeld de gratis Kramp app, waar Inge Nahuis verantwoordelijk voor is. “Wij zagen in de markt dat het gebruik van smartphones sterk toenam. Ondertussen waren we begonnen met de ontwikkeling van allerlei technieken op het gebied van ‘machine learning’. We stelden daarom de vraag: Hoe kunnen we deze slimme technologie inzetten om onze klanten te helpen om producten eenvoudig te herkennen?”
Bij het bestellen van onderdelen, of het nu in het veld of in de werkplaats was, waren klanten van Kramp voorheen aangewezen op een papiertje waar ze de artikelnummers op moesten schrijven om vervolgens een bestelling uit te zetten. “Dat gedeelte pakt de app nu op. Die maakt het mogelijk om de barcode op het productlabel te scannen. Het product kan dan de winkelwagen worden toegevoegd. Veel artikelen hebben een eigen barcode waardoor een loonwerker bijvoorbeeld niet eerst naar een mechanisatiebedrijf hoeft, waar in het magazijn wordt gezocht naar het juiste onderdeel. Dat kan nu meteen worden besteld via het mechanisatiebedrijf.”
Barcodescan
Nahuis kondigt alvast aan dat het algoritme voor de productherkenning verder wordt geoptimaliseerd en dat het straks nog makkelijker wordt om via barcodescan artikelen bij te bestellen. “Wij krijgen van onze klanten de gebruiksvriendelijkheid als een groot pluspunt terug. Dit zorgt natuurlijk voor een grote tijdsbesparing. Geen sticky notes meer om het vervolgens op de computer te moeten invoeren, voor je kunt bestellen. Gewoon scannen en in de winkelwagen zetten.”
Gebruik is simpel
Bij mechanisatiebedrijf G. van de Kolk in Kesteren werken ze al met de app. Eigenaar Geurt van de Kolk is niet perse heel handig met moderne middelen, maar ziet de applicatie als een aanwinst. “Het gebruik is gewoon enorm simpel. Wij werken ook nog wel met de bestellijst met de computer, maar de telefoon werkt net zo makkelijk en een stuk sneller.” Ook de medewerkers zijn er zeer bedreven mee. “Het is even wennen, maar als een ‘domme boer’ zoals ik er mee overweg kan, dan zou ik dit iedere akkerbouwer aanraden.”
Dit is een artikel uit de Akkerbouwkrant. Wil je deze thuis ontvangen? Klik hier.
Tekst: Martin de Vries
Beeld: Kramp Nederland