Draal niet langer, maar voer nu een kenteken in voor trekkers en andere voertuigen met beperkte snelheid. Met die boodschap kwamen acht verschillende organisaties met een aantal trekkers en een mobiele graafmachine naar De Tweede Kamer. Zij boden de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat een petitie aan met het verzoek om snel over te gaan tot invoering van een kenteken.
Naast de acht partijen die de petitie aanboden, zijn er nog 40 andere organisaties die dit verzoek ondersteunen. De organisaties vroegen de Tweede Kamer minister Cora van Nieuwenhuizen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat te steunen bij haar voornemen om een kenteken in te voeren. Voorzitter Wim van Mourik van CUMELA Nederland zei te hopen dat De Tweede Kamer nu de noodzaak ziet om de (land)bouwvoertuigen een officiële plaats op de openbare weg te geven. “In een land waar zelfs de speed-pedelec, (de snelle elektrische fiets) een nummerplaat heeft, mogen de tractoren nog steeds ongekentekend deelnemen aan het verkeer. Echter met regelgeving gebaseerd op de tractoren van 1953.”
Gevaarlijke situaties
Het gevolg is dat de trekkers officieel niet harder mogen dan 25 km per uur en daarom geweerd worden van provinciale wegen en rondwegen rond de steden. Met gevaarlijke situaties als gevolg want daardoor moeten tractoren en bouwmachines vaak midden door steden en dorpen om op hun werklocatie te komen.
Een extra reden om nu het kenteken in te voeren is de Europese regelgeving die sinds 1 mei van dit jaar van kracht is. Daarin zijn landen verplicht om voor landbouwvoertuigen die harder kunnen dan 40 km per uur een APK in te voeren. Voldoen aan deze regelgeving is volgens Van Mourik alleen mogelijk door een kenteken in te voeren omdat dit voertuigen herkenbaar maakt. “Een vrijwillig kenteken voldoet niet, omdat de overheid dan niet kan controleren of een voertuig onder de APK plicht valt.”
Maximumsnelheid verhogen
Invoering van een kenteken geeft volgens de organisaties ook de mogelijkheid om de maximumsnelheid voor deze groep verkeersdeelnemers te verhogen naar 40 km per uur. Bij die snelheid zijn wegenbeheerders bereid om ook (land)bouwvoertuigen toe te staan op doorgaande wegen en rondwegen rond de steden en dorpen.
De petitie is ondertekend door; Brancheorganisaties CUMELA Nederland, Fedecom, Bouwend Nederland, BMWT, TLN, evofenedex, RAI Vereniging en Fehac.
Kentekening van alle (land)bouwvoertuigen zijn noodzakelijk voor:
- Registratie en toelating tot de weg
- Borging van de voertuigveiligheid
- Snelheidsverhoging naar 40 km per uur voor toegang tot veiliger landbouwroutes
- Effectieve handhaving
- Eén loket voor landbouwontheffingen
- Invoering van APK voor snelle tractoren