De inmiddels twintig jaar oude John Deere 6820 van loonbedrijf Van de Put uit het Noord-Gelderse Oosterwolde blijkt in de praktijk een uitstekende allrounder. Naast het maaien van sloten mag de trekker nog steeds genoeg uren maken aan de mestpomp voor het sleepslanginjecteren. Van de Put noemt de versnellingsbak en het brandstofverbruik de twee grootste pluspunten van de John Deere.
Ook heeft de motor een hoog koppel, waardoor de trekker sterker is dan de jongere modellen uit dezelfde pk-klasse. Een negatief punt kunnen ze niet bedenken. Al is met name het comfort van de 6820 niet te vergelijken met het comfort van de huidige tractoren.
Loonbedrijf Van de Put
Lambert van de Put, eigenaar van het gelijknamige loonbedrijf, is nog steeds erg te spreken over de John Deere 6820 met Power Quad-transmissie. De oerdegelijke versnellingsbak is in al die jaren nog nooit stuk geweest. Voor het maaien van sloten heeft de trekker genoeg versnellingen om de juiste snelheid te kiezen. Motorisch heeft de John Deere ook geen gebreken vertoond. “Wel hebben wij, bij een stand van twaalfduizend uren, gekozen om de injectoren van de CommonRail uit voorzorg te vervangen”, vertelt van de Put.
Daarnaast is er bij 5460 uren het spadplaatje van de versnellingsbak vervangen. Verder is de ECU-module vervangen bij een urenstand van 6765. Bij 11.786 uren is de voorste krukaskeerring vervangen en bij 13.315 uren is er door de dealer de aftak-askeerring nieuw gezet. “Verder is niks groots vervangen of vernieuwd aan deze allrounder”, aldus van de Put. Alle onderhoud en bijna alle reparaties worden in de werkplaats van het loonbedrijf uitgevoerd. Van de Put is van mening dat je het meeste sleutelwerk zelf moet kunnen uitvoeren. Zeker als je zeventien tractoren in bezit hebt.
John Deere 6820
De John Deere 6820 is in 2004 begonnen als echte allrounder. In zijn eerste jaren in Oosterwolde staat hij veel uren voor een silagewagen. Pas drie jaar later, op het moment dat de John Deere 6910 wordt ingeruild, wordt de 6820 aan de Bos-arm met sloten maaikorf gehangen. In datzelfde jaar wordt hij ook aan de mestpomp gekoppeld. Jaarlijks komen er tussen de zevenhonderdvijftig en negenhonderd uren op de teller erbij. Thans wordt de John Deere in het voorjaar gekoppeld aan de mestpomp en vanaf de zomer wordt hij gekoppeld aan de Bos arm. De trekker is nog steeds goed voor zevenhonderd uren per jaar.
15.547 uren op de klok
Ondertussen staan er 15.547 uren op de klok. “We zijn nog niet van plan om de trekker in te ruilen zolang hij nog steeds goed zijn werk kan verrichten en niet al te grote stukken krijgt”, aldus van de Put. “Tevens is de inruilwaarde veel te laag om hem in te ruilen voor een nieuwe John Deere”. Als het loonbedrijf dan toch een nieuwe moet aanschaffen, wordt het zeker en vast weer een John Deere, waarschijnlijk een 6R155 or 6R175. Leuke feitje om te vermelden is dat de John Deere 6820 nog steeds rijdt op de eerste set banden.
De trekker geeft af en toe een elektrische storing, er kunnen dan enkele zekeringen eruit vliegen. “Maar dat heb ik aan mijzelf te danken”, lacht van de Put. “Toen ik een jaar of zeventien was, heb ik na een zaterdag mestpompen, de vacuümpomp niet van druk gehaald en de John Deere met het achterraam open weggezet. Toen wij op zondag de loods in liepen zagen wij dat het kijkglaasje eruit gesprongen was en een deel van de mest in de cabine van de trekker was beland. Waarschijnlijk hebben die storingen nog steeds te maken met dat ene pechmoment.”
Heeft u ook zelf een machine of werktuig die flink wat uren op de teller heeft? Tip de redactie en mail naar deloonwerker@prosu.nl.
Tekst en beeld: Jens Kusters