De omzet van winkels in de voedingsmiddelen stijgt in 2018 naar verwachting met 3 procent. De verdeling van de groei is ongelijk verdeeld want supermarkten doen het aanmerkelijk beter dan speciaalzaken. Het economisch beeld is positief voor de bestedingen, onder andere vanwege verdere daling van de werkloosheid.
Omzet foodretail in 2018 +3%
Supermarkten zetten de toon
De omzet van supermarkten groeit in 2018 naar verwachting met ruim 3 procent. De volumes nemen met bijna 1 procent toe, prijsstijgingen zijn momenteel echter de belangrijkste drijfveer. Enerzijds is de hogere prijs aan de kassa het gevolg van het doorberekenen van prijsverhogingen. Anderzijds stappen consumenten ook naar relatief duurdere producten over, bijvoorbeeld door in plaats van regulier vlees voor vlees met een keurmerk te kiezen. Hoewel in die gevallen het absolute volume niet stijgt, betreft het vaak wel producten met meer marge.
Grotere diversiteit in type winkels
De diversiteit in winkelformats stijgt. Vooral AH en Jumbo schaken met gewone supermarkten, foodmarkten, stadswinkels en online op alle borden tegelijk. Dit geeft meer complexiteit in de organisatie maar ook meer flexibiliteit om zich aan te passen aan de wensen van doelgroepen in lokale verzorgingsgebieden. Die connectie met alle type klanten is belangrijk om de ruimte voor potentiële nieuwe toetreders zoals Amazon te beperken. Supermarkten weten zich daarbij beschermd door meerdere opgestelde toetredingsdrempels.
Speciaalzaken: groei door hogere prijzen
De omzetgroei van speciaalzaken komt in 2018 voort uit hogere prijzen, volumes blijven onder druk staan. Desondanks stijgt het aantal fysieke speciaalzaken licht. De samenstelling gaat met zijn tijd mee. Het aantal pure groentewinkels, slagers en bakkers is duidelijk afgenomen. Daar staan onder andere meer zaken met een buitenlands assortiment en webwinkels tegenover. Verder zijn er steeds meer winkels met een gemengd assortiment die zich in toenemende mate richten op gemak en producten voor directe consumptie.
Online biedt nog volop mogelijkheden
De online mogelijkheden in food zijn nog lang niet uitgeput. De verwachting van de ING BANK is dat het aandeel online in dagelijkse boodschappen stijgt in 2020 naar 5%. Voor supermarkten is e-commerce in veel gevallen verliesgevend, maar is het wel een manier om marktaandeel te kopen, klanten te binden en nieuwe toetreders af te weren. Voor speciaalzaken bieden bezorgplatforms een mogelijkheid om bijvoorbeeld lunches aan bedrijven te leveren. Voor wie niet voor online verkoop kiest, is goede vindbaarheid via Google en Facebook een vereiste als visitekaartje richting de internetgeneratie.
Bron: ING BANK