Het is medio april. Normaal gesproken zou een groot deel van de bemesting afgerond moeten zijn. De wisselende weersomstandigheden, met continu buitjes zorgt er echter voor dat er momenteel veel minder mest is uitgereden dan in voorgaande jaren.
Volgens Arjan van Raalte (meewerkend voorman bij loonbedrijf Breure B.V. in Swifterbant) is het echter vooral een probleem om de mest bij de akkerbouwer te krijgen: “Er zijn te weinig vrachtwagens beschikbaar. Logistiek gezien is de mestafzet echt een groot probleem op dit moment.”
Kunstmest
Het uitrijseizoen startte in februari en duurt normaal gesproken nog een week of twee, drie. Van Raalte verwacht echter dat het dit jaar iets langer doorgaat dan normaal: “Ik verwacht dat er begin mei ook nog wel mest uitgereden gaat worden, De laatste stukken tarwe worden momenteel bemest onder natte omstandigheden, daarin heb je gewoon weinig keus, de tarwe groeit door en wacht niet op ons. Over het algemeen merken we dat akkerbouwers nog wel wat geduld hebben, omdat de mest toch op dit moment voor een deel van inkomsten zorgt. Mocht het nat blijven de komende weken, dan zal men er uiteindelijk toch voor kiezen om er kunstmest op te gooien. Als de prijs van kunstmest iets gunstiger was, dan ging er waarschijnlijk nog meer kunstmest op. Daarnaast zien we ook dat de plaatsingsruimte voor fosfaat wordt ingevuld met kunstmest.”
Sleepslangbemesting
Naast de hierboven beschreven switch richting kunstmest is ook sleepslangbemesting bij Breure al jaren een groeimarkt. Volgens Van Raalte kiezen akkerbouwers vooral voor deze vorm van bemesten om structuurbederf te voorkomen. “We gaan met lichte machines het land op. Als je met een tank van twaalf kuub het land oprijdt, dan neem je sowieso twaalf ton extra gewicht mee. Dit zorgt voor insporing en dus structuurbederf. Daarnaast is een grote werkbreedte van 12 meter natuurlijk een groot voordeel van deze methode. De voorbereidingen duren bij dit systeem wel wat langer in vergelijking met een zelfrijder. Maar in de uitvoering is sleepslangbemesting een keer zo snel.”
Vervolg artikel onder afbeelding
Korte wachttijd
Het Flevolandse bedrijf heeft de beschikking over maar liefst zes combinaties. Hierdoor is de wachttijd zeer gering en kan er in korte tijd veel mest worden uitgereden. De beschikbare capaciteit is volgens Van Raalte een groot voordeel in dit wisselvallige voorjaar: “Ook hier is het transport van de mest richting de akkerbouwers het grootste struikelblok. Wij kunnen qua capaciteit eigenlijk altijd direct reageren op een bemestingsverzoek. Naast snelheid en wachttijd onderscheiden wij ons ook door gebruik te maken van het drukwisselsysteem. Al onze trekkers zijn uitgerust met GPS.”
NIR-sensor
Omdat sleepslangbemesting steeds populairder wordt en de concurrentie niet stilzit is het bedrijf momenteel bezig proeven uit te voeren met NIR-sensoren voor de mesttransporten. “NIR staat voor Nabij Infra Rood en zorgt ervoor dat de gebruiker gelijk kan meten hoeveel kali, fosfaat, stikstof er op het land gaat. De chauffeur kan op zijn bemester aflezen wat er binnenkomt. Dat kon voor een deel natuurlijk al, maar dankzij de NIR-sensor kan hij nu ook direct het kali- en fosfaatgehalte zien. De mest die wordt aangevoerd komt meestal uit verschillende putten. De gehaltes uit de diverse vrachtwagens zijn vrijwel nooit evenredig. Met de NIR-sensor kan de chauffeur meteen zien wanneer het fosfaat- of kaligehalte zakt. Door zachter (of harder) te rijden trekt hij die verhoudingen weer gelijk en is het dus mogelijk om nog egaler te bemesten. De resultaten zijn zeer veelbelovend. De kans is groot dat wij tussen nu en een jaar al onze machine hebben uitgerust met dit systeem.”