De omzet van producten met het biologisch keurmerk groeide in 2017 door met met 6 %. In 2017 nam de omzet van onafhankelijk geborgde keurmerken in supermarkten met 30 % toe. Woensdag 13 juni publiceerde de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI de omzetcijfers van producten met onafhankelijk geborgde keurmerken over 2017. Bionext, de ketenorganisatie van de biologische sector, is blij met de omzetgroei van biologisch. “Het is positief dat consumenten steeds vaker kiezen voor een duurzaam keurmerk.”
Bavo van den Idsert, directeur van Bionext legt uit: “de groei ligt weliswaar wat lager dan in 2016 maar Aldi en Lidl zijn niet meegenomen in de monitor, en juist daar groeide biologisch in 2017 heel hard. De omzet van biologisch groeide, nog zonder de flinke groei bij Aldi en Lidl, met 44 miljoen. De totale omzet van biologisch in de supermarkten lag in 2017 op 779 miljoen. Het aanbod in biologisch groeit langzaam mee met de vraag. Dit heeft te maken met de omschakelperiode. Het aanbod kan niet heel snel bijschakelen, terwijl supermarkten wel grote leveringszekerheid willen hebben. Dit vertraagt bijvoorbeeld de groei bij het varkensvlees.”
830 miljoen meer
De Monitor Keurmerken Retail omvat producten met één of meerdere van de volgende keurmerken: ASC, MSC, Beter Leven, Biologisch, EKO, Fair Trade/Max Havelaar, Rainforest Alliance, UTZ, Label Rouge of Milieukeur. De gezamenlijke omzet van producten met deze keurmerken in de Nederlandse supermarkten bedraagt inmiddels ruim 3,6 miljard. Het positieve signaal is dat consumenten steeds vaker voor voeding met een keurmerk kiezen. De Monitor wijst uit dat consumenten het afgelopen jaar 830 miljoen euro meer besteedden aan producten met onafhankelijk geborgde keurmerken. Dit is een stijging van maar liefst 30 % ten opzichte van het voorgaande jaar.
Bron: BioNext