Nederlandse boeren twitteren sinds deze week collectief over hun dagelijkse werk en leven. Zij hebben zich op sociale media verenigd onder de naam ‘Boer en Burger Tweetmeet’. Het twitteraccount van waaruit getwitterd wordt heet: @Boerburgertweet en de twitterboeren zijn ook te volgen via www.facebook.com/boerburgertweet.
Doel is om de burger beter te informeren over het leven en werk als boer én de burger op een begrijpelijke manier uitleg te geven over de agrarische sector. Zo willen de boeren de burger op een open en eerlijke manier meer kennis geven over wat een boer dagelijks doet en meemaakt en de burger hiermee dichter bij het erf brengen. De tweets bestaan uit tekst, video’s en foto’s.
Boeren wisselen elkaar af
Via @Boerburgertweet wisselen boeren elkaar wekelijks af. Elke boer twittert steeds een week lang, elke dag over zijn/haar werk, bedrijf en gezin.
Komende week, van 24 tot en met 30 augustus is het de beurt aan kalverhouder Frank Mandersloot uit het Utrechtse Renswoude. Frank Mandersloot heeft ook een pluimveetransportbedrijf, ManTrans, en ook daar zal hij de burger een inkijkje in geven. Mandersloot lost de eerste twitterboer, vleeskuikenhouder en akkerbouwer Stijn Derks uit Beuningen af.
Succes
De eerste week van @Boerburgertweet is al een groot succes gebleken. @Boerburgertweet heeft op twitter in ruim een week tijd al 1.700 volgers. Op Facebook haalde Boerburgertweet binnen 5 dagen al ruim 500 volgers binnen. Tijdens de eerste week zijn er door burgers en andere belangstellenden al veel vragen gesteld aan Boerburgertweet-boer Stijn Derks. Op Twitter en Facebook gaf hij veel uitleg over zijn vleeskuikens, leghennen, stallen schoonmaken, maïsoogst, stro-oogst en pompoenenoogst. ‘Het is heel erg leuk om te doen en ik vind het geweldig om allerlei vragen over ons werk te beantwoorden. Wat voor ons vaak normaal lijkt, is bij burgers vaak onbekend. Dat merk ik nu meer dan ooit. Ik leg iedereen dan ook graag uit wat ik doe’, zegt Derks. Bang voor kritische vragen is hij niet. ‘Ik ga gewoon het gesprek aan en leg open en eerlijk uit waar ik mee bezig ben. Afgelopen week had ik bijvoorbeeld een mooi gesprek met een kritische vegetariër. Zij begon met ‘plofkip’. Ik heb haar kunnen uitleggen hoe ik mijn vleeskuikens verzorg en ons gesprek eindigde met respect naar elkaar toe. Zij bedankte mij voor de informatie en wenste mij veel succes. Dat is mooi, want dit soort gesprekken is precies het doel van @Boerburgertweet.’
Augustus 2016
In totaal hebben tientallen boeren hebben zich gemeld om mee te doen. Boerburgertweet is tot en met augustus 2016 voorzien van Nederlandse boeren die per toerbeurt gaan twitteren en facebooken.
‘De ene week twittert een varkenshouder, de andere week een melkveehouder, dan weer een bollenteler of vee-transporteur en ga zo maar door’, licht initiatiefneemster Caroline van der Plas toe. ‘Zo krijgt de burger een breed beeld van de Nederlandse agrosector. De boeren zullen op een begrijpelijke en tegelijk heel persoonlijke manier informatie en uitleg geven over hun werk en de keuzes die zij maken. Wij willen hiermee ook een gezicht geven aan de Nederlandse boer en verlagen op die manier hopelijk de drempel voor burgers om met boeren persoonlijk contact te zoeken zelf een kijkje te nemen bij een bedrijf.’
Meer informatie
@Boerburgertweet