De succesvolle campagne Boer Bewust loopt inmiddels alweer een tijdje. Iedereen binnen de (akkerbouw)sector heeft hier wel wat van meekregen. Tijd om met initiatiefnemer Peter van Damme eens terug te kijken op roerige tijden die achter ons liggen en vooruitkijken naar de toekomst van ‘Boer Bewust’.
Groot draagvlak
Het eerste wat Van Damme opmerkt, is dat de beweging ter promotie van de gangbare landbouw een steeds groter bereik heeft op social media. “Op facebook heeft Boer Bewust al meer dan drieduizend likes. Sommige berichten worden meer dan zeshonderd keer gedeeld en hebben een bereik van wel tachtigduizend mensen.” Ook buiten internet om wordt Boer Bewust steeds zichtbaarder, zo stelt de akkerbouwer uit Biddinghuizen: “Er is een steeds groter draagvlak onder collega-boeren en ketenpartners. Inmiddels zijn er al rond vierhonderd borden verkocht.
Actieve promotie
Vorig jaar september was Boer Bewust met een stand aanwezig op de ATH. Dit was misschien wel het begin van het grote succes. Daarna heeft Van Damme zich regelmatig ook bij verschillende bijeenkomsten en themadagen gepresenteerd en ook daar waren de reacties volgens hem zeer positief: “De gesprekken met vakgenoten en de politiek waren open, prettig en zeer nuttig.”
Boer in beweging-award
Begin dit jaar is Boer Bewust een stichting geworden. Vrijwel tegelijkertijd ontving Boer Bewust samen met boerburgertweet ‘De Boer in Beweging’-award voor het ‘meest krachtig agrarische initiatief’. Een maand later maakte Van Damme persoonlijk kennis met onze minister-president toen Mark Rutte een bezoek aan een melkveebedrijf in Overijssel nam. “In de aanloop naar de verkiezingen hebben we veel contact gehad met politici en het geluid van de sector laten horen.”
Kentekenplaathouder
In maart dit jaar heeft Boer Bewust een eigen nummerplaathouder geïntroduceerd. “De kentekenplaathouder bleek een groot succes onder boeren en viel ook bij de politiek goed in de smaak.”
Eigen website
Inmiddels zijn er verschillende Boer Bewust-regio’s actief om het initiatief lokaal actief op de kaart te zetten. “Daar zijn we heel blij mee”, aldus Van Damme. “Binnenkort gaat ook onze website www.boer-bewust.nl online. Daarmee hopen we nog meer ruchtbaarheid te kunnen geven aan ons doel om in de toekomst Boer Bewust verder te professionaliseren en middels campagnes het echte verhaal onder de burgers/consumenten te verspreiden.”