De NOS kopte onlangs een wel enigszins apart artikel: 'aardappelteler start eigen luchthaven'. Daarmee wordt Nederland dus een luchthaven met een officiële luchthavenstatus, rijker. En wel in het Brabantse Reusel. Hier is een gebied aangewezen dat de naam Reusel Airport draagt, een gebied ter grootte van 80 hectare.
Dat akkerbouwer van den Borne uit Reusel al langer met drones experimenteert, is geen nieuws, zo meldt de NOS. Sinds 2010 is Van den Borne bezig om zijn aardappelplanten in de gaten te houden vanuit de lucht. En daarmee leken drones een geschikt middel.
Echter begint de akkerbouwer tegen meerdere grenzen aan te lopen. En dan voornamelijk op het vlak van wat er in Nederland allemaal met drones mogelijk is en mag. Zo kreeg Van den Borne geen toestemming om de drones zwaarder te maken of met meerdere apparaten tegelijk te vliegen, zo meldt de NOS.
"Een praktijkcentrum draait alleen goed als er voortdurend innovaties plaatsvinden"
Ondanks dat hij geen toestemming kreeg, vond de teler dit wel van belang. Voornamelijk ook omdat Van den Borne een praktijkcentrum voor precisielandbouw heeft, in samenwerking met Europa, het Rijk en de provincie. Een praktijkcentrum draait alleen goed als er voortdurend innovaties plaatsvinden. En daar komen nu de problemen.
Luchthavenregeling
Van den Borne deed hierop een beroep op de luchthavenregeling om alsnog met grotere toestellen te mogen kunnen vliegen. Met deze regeling is het mogelijk om een officiële status van de luchthaven te kunnen krijgen. Als dit gebeurt, zou het Brabantse Reusel hiermee een Nederlandse luchthaven rijker zijn en moeten andere luchtgebruikers rekening met je gaan houden.
Dat dit idee een goede zet was, bleek wel uit het feit dat Van den Borne zijn vergunning kreeg. Van den Borne: "Ik heb een luchtvaarthavenmeester aangesteld. Deze geeft keurig per dag door of we vliegen, waar en hoe hoog. Dit wordt gemeldt bij Eindhoven Airport dat hier in de buurt ligt, maar ook aan andere autoriteiten zoals de luchtmacht. Deze meester is een oud-piloot." Een man die vertrouwen in de overheid heeft, zo meldt de NOS.
Reusel Airport
De hiermee nieuwe Nederlandse luchthaven is 80 ha groot. Op dit moment is het nog enigszins lastig inschatten waar de exacte plaats van de luchthaven is, maar dat is op kort termijn verholpen. De NOS meldt dat er nu met drones tot en met 150 kg gevlogen mag worden en dat dit mag tot een hoogte van 300 meter.
In de directe nabijheid van een schuur ligt een berg wit zand, iets wat een aanwijzing is voor de start- en landingsbaan van Reusel Airport. Volgens Van den Borne liggen er meer zogenaamde 'drone ports', maar die liggen in de buurt van bestaande of oude luchthavens. Van den Borne: "Dat wil ik niet, want wat kan ik daar nou meten? Hoe hoog het gras bij de buren is? Daar heb ik niets aan."
Breed toegankelijk
Door de oprichting van Reusel Airport kan Van den Borne vanaf nu dus gaan testen en vliegen wat hij wil. Maar er is meer. Dit geldt namelijk niet alleen voor hemzelf. De NOS meldt dat iedereen die met drones wil experimenteren welkom is. Van den Borne geeft aan: "Je hebt natuurlijk altijd mensen die drones willen wegjagen of neerhalen, bijvoorbeeld in de buurt van luchthavens. Denk je dat ze daar iemand toelaten met een verstoringsgeweer? Ik dacht het niet. En daarnaast, hier kan dat mooi getest worden. We hebben alles: bebouwing, open terreinen, stukjes bos. Alles is hier te oefenen en te experimenteren."
De NOS geeft aan dat Van den Borne op de vraag of hij zich ook realiseert dat er een risico is dat nu half drone vliegend Nederland bij hem op de stoep komt te staan, nuchter reageert: "Iedereen is welkom op Reusel Airport. Wie proeven wil komen doen, wie apparatuur wil komen ijken, wie testprogramma's wil vliegen en uitproberen; het mag en kan allemaal. Maar wij controleren het luchtruim. Wij bepalen dus wie er met wat vliegt en waar dat gebeurt."
Bron: NOS