De consument wil via het etiket goed geïnformeerd worden over het voedsel dat hij of zij koopt. Maar de verpakking moet ook duurzaam zijn: consumenten willen minder plastic. Voor de retailer zijn verpakkingen steeds vaker onderdeel van het productconcept.
De consument bepaalt in belangrijke mate trends in verpakkingen, schrijft vakblad Voedingsindustrie in een artikel over trends en ontwikkeling in verpakkingen. In het artikel worden verschillende aspecten van verpakkingen besproken.
Zo moeten de etiketten op de verpakking informatief zijn. Door de opkomst van online verkoop van voedingsmiddelen groeit de behoefte aan slimme etiketten waarmee je producten in de keten kunt volgen: 'tracking and tracing'. Dat kan bijvoorbeeld via een QR-code.
Transparantie
De groeiende behoefte van consumenten aan transparantie over het product is een belangrijke trend, zo blijkt uit het artikel. Consumenten willen om verschillende redenen weten wat de herkomst en de samenstelling van het product is. Ze zoeken naar authenticiteit, naar gezonde producten of duurzaam geproduceerde producten. Soms zijn er medische redenen om te willen weten wat de samenstelling van het product is. Retailers zien dat een etiket steeds meer informatie moet bevatten. De verpakking is voor hen een belangrijk communicatiemedium. Door gebruik te maken van QR-codes kun je veel meer informatie delen die voor een consument interessant is.
Composteerbaar
Duurzaamheid is een ander aandachtspunt. Zoals is vastgelegd in het Europees verpakkingsconvenant wil Nederland het gebruik van verpakkingsmateriaal beperken en hergebruik stimuleren. Ook consumenten willen minder verpakking. Uit onderzoek blijkt dat 66% van de Nederlanders minder plastic in verpakkingen wil. Je ziet daarom dat plastic vaker wordt vervangen door karton of andere verpakkingen die makkelijker te composteren of te recyclen zijn. Maar ook dan is een goede voorlichting aan de consument belangrijk. In welke afvalstroom moet de verpakking? Wat kun je hergebruiken?
Skinverpakkingen
Uit het artikel blijkt dat skinverpakkingen in opkomst zijn: een verpakking die als een soort huid strak om een vers product heen zit en het product luchtdicht verpakt. Met zo'n skinverpakking kun je de hoeveelheid plastic fors verminderen. Maar een fabrikant moet dan wel flink investeren om het productieproces aan te passen.
Bron: GroenKennisnet