Akkerbouwbedrijven worden steeds groter en (huur)percelen komen steeds verder van elkaar vandaan te liggen. Off-Road fabrikant Polaris ontwikkelde speciaal voor landbouwbedrijven die te maken hebben met schaalvergroting een nieuw off-road voertuig die onder alle omstandigheden het land op kan: de Ranger Diesel.
Vanwege zijn robuuste en krachtige bouw kan hij prima over natte kavels of door gortdroog terrein rijden. Dankzij de extra grote laadruimte en drie zitplaatsen kan er ook veel (materieel) worden meegenomen in deze vernieuwde uitvoering.
Europese lancering Ranger Diesel
Tijdens de Europese lancering rondom het idyllische Graythwaite Estate in het Noorden van Engeland vertelde Rodrigo Lorenzo, vice president en algemeen manager van Polaris Off Road, dat de ontwerpers van de Ranger Diesel vanuit het hoofdkantoor in Minnesota (VS) en de fabriek in Polen hebben aangestuurd op betrouwbaarheid, duurzaamheid en vermogen. Daarbij zijn extreme omstandigheden leidend geweest: van Siberische kou tot woestijnhitte.
Lorenzo: “Voor de akkerbouwers in Nederland zijn die extremen niet direct van toepassing, maar juist omdat de Ranger op alles is voorbereid weet je zeker dat hij je nooit in steek laat. Bovendien hebben we op deze nieuwe uitvoering een extra spatbord achter de wagen gemonteerd, waardoor er veel minder modder in de motor komt. Die aanpassing is ideaal voor met name de Nederlandse en Belgische markt waar veel onder natte en modderige omstandigheden gewerkt moet worden. Zo hoef je als bestuurder nooit na te denken of je ergens wel/niet kan komen. En dat is natuurlijk wel een heel prettige gedachte.”
“Extreem goede stof- en waterafdichting”
Lorenzo beseft dat veel telers geneigd zijn te kiezen voor een quad of (een personenauto met) vierwielaandrijving: “Vergeet niet dat Polaris meer dan tweehonderd speciaal ontwikkelde accessoires biedt om elke rit efficiënter te maken. Van cabinesystemen tot lieren: er is altijd een accessoire die je Ranger nog harder en slimmer laat werken. Het Ranger Pro Shield cabinesysteem heeft een drie keer betere stof- en waterafdichting dan de concurrentie die dankzij de verschillende voorruit-, deur-, achterkant- en dak-opties rijplezier garanderen onder alle omstandigheden.”
Optimaal rijcomfort
Naast de enorme kracht van het Off Road-voertuig is de Ranger ook prima te besturen op de openbare weg. Akkerbouwers kunnen met de Ranger snel en comfortabel van A naar B. Lorenzo: “De regelgeving in Nederland zorgt er wel voor dat er dan een kenteken op de Ranger geplaatst dient te worden, maar eenmaal geregistreerd kan de Polaris voor vele kilometers rijplezier zorgen.”
Pluspunt voor agrariërs
De Polaris voertuigen zijn met een L7E homologatie kenteken (geldt voor Nederland en België) en tractorkenteken (geldt voor België) verkrijgbaar. Dit in tegenstelling tot de meeste merken waar deze homologatie niet mogelijk is. Met andere woorden bij de meeste andere merken kan het voertuig niet op kenteken worden gezet. “Een groot pluspunt van Polaris voor agrariërs”, aldus de vice-president van Polaris.
“Ook bij het ontwikkelingsproces hebben we het voertuig dusdanig gebouwd dat boeren uit landen als Canada, Australië of Amerika de gehele dag comfort hebben, want in die landen zitten ze soms wel tien uur lang in de Ranger. Dat betekent voor akkerbouwers in de Benelux dat ze meeprofiteren van dit extra comfort, ook al zitten zij vaak voor kortere tijd in de wagen.”
“Enorm veel trek- en laadvermogen”
De testrit in het Verenigd Koninkrijk toonde in elk geval één ding aan: geen hindernis is de Polaris Ranger te gek. De optimale vering zorgt ervoor dat elke hobbel zonder moeite genomen kan worden. Diepe plassen of modderige ondergronden doorstaat hij moeiteloos en op droge, stoffige dagen kan hij met hoge snelheid over het terrein heen. Akkerbouwbedrijven met flinke erfoppervlaktes waar ook de perceelafstanden groot zijn, bedrijven die veel bewaarschuren staan en/of akkers die moeilijk bereikbaar zijn vanwege ruw terrein (bijvoorbeeld Zuid-Limburg, De Veluwe en de Belgische Ardennen) kunnen volgens Lorenzo zeker baat hebben bij dit voertuig. “Met 1143 kilogram aan trekvermogen en 720 kilo aan laadvermogen, is deze Ranger meer dan capabel op alle ondergronden en voor diverse werkzaamheden. Zo is dit off-road voertuig zeer geschikt om te gebruiken tijdens monitoring in het veld of het inmeten van percelen voor precisielandbouwdoeleinden. Ook op akkers met hoogteverschillen kan de Ranger Diesel prima uit de voeten.”
Weer of geen weer
“Deze nieuwste uitvoering beschikt over on-demand vierwielaandrijving (AWD), wat betekent dat aandrijving op alle vier de wielen automatisch wordt ingeschakeld wanneer het voertuig meer tractie nodig heeft. Als die tractie niet meer nodig is, dan schakelt het systeem automatisch terug naar tweewiel-aandrijving. Door de moderne Polaris technologie, zoals het motorremsysteem (EBS), laat de Polaris Ranger je nooit in de steek: weer of geen weer”, zo besluit Lorenzo.