Door plastic aardappelen gaan telers meer informatie krijgen over de teeltomstandigheden, kistenbewaring en verwerking. Solentum, een technisch dochterbedrijf van aardappelhandelshuis HZPC, zet een nieuwe stap in het verder professionaliseren van de teelt. “Een blauwe pieper met sensoren geeft de teler alle data op de telefoon.”
Directeur Gerard Backx van HZPC laat met trots de uitvinding zien in het Innovatielab, dat tijdens de rassenshow in het hoofdkantoor in Joure is opgezet. Bij Solentum houden zo’n tien techneuten zich bezig met het ‘vercommercialiseren’ van applicaties, zoals de blauwe pieper. “Deze aardappel kan de grond in. Als de teler in de buurt is kan hij op zijn telefoon zien wat de temperatuur van de grond is of er voldoende vocht en zuurstof is. In de kistenbewaring wordt gemeten hoe het staat met CO2 en temperatuur. Op de band meet de aardappel bijvoorbeeld de schokken.”
App voor maatvoering
Een andere innovatie is een app voor de maatvoering. “Tijdens de maatsortering in het veld kun je een speciaal matje neerleggen. Door een foto te maken kan de app bepalen hoe het met de maten zit. Diverse telers werken er al mee. Het is een methode om snel het materiaal te analyseren”, legt Backx uit.
"Monsters worden vaak op het oog beoordeeld. De vraag ontstond of je dat ook kunt standaardiseren."
Voor het kweekbedrijf in Metselawier is software ontwikkeld waarmee de drogestofverdeling in een aardappel kan worden bepaald. “Een goede verdeling, betekent dat je er meer friet uit kunt halen. Met de software kunnen we dat nu van te voren meten. Monsters worden vaak op het oog beoordeeld. De vraag ontstond of je dat ook kunt standaardiseren. Dat hebben we met dit apparaat gedaan.” Backx geeft aan dat de technologie uiteindelijk ook voor anderen beschikbaar wordt gesteld. “De software kan bijvoorbeeld interessant zijn voor de frietindustrie. Inmiddels heeft Farm Frites in alle fabrieken zo’n apparaat staan.” Het kweekbedrijf werkt ook met ‘vertical farming’ voor dna-analyses.
Nieuwe bigbags
Ook de traditionele bigbags met het HZPC-logo zijn aan vooruitgang onderhevig. “Ons logo staat er op, maar als wij deze verpakking voor pootgoed gebruiken, kunnen wij die met het oog op versmering niet meer gebruiken. Dan gaan de bigbags bijvoorbeeld naar de bouw om zand in te storten, maar ons logo staat er dus wel op. Daarom hebben wij nu met het oog op het toekomstige hergebruik een chip ontwikkeld met alle informatie over de inhoud.”
Tekst en foto's: Martin de Vries