Aardappelen aanbieden, veilingen opzetten en bieden om de beste prijs te behalen. Service2Potato is een nieuw online platform voor de veiling van aardappelen, dat op de Aardappeldemodag op 21 augustus is gelanceerd. Het platform heeft het doel om de markt volledig transparant te maken. Door vraag en aanbod vrij spel te geven, ontstaat er een eerlijke prijs voor zowel kopers als verkopers.
Service2Potato is gebaseerd op het succesvolle platform Service2Fruit, dat al tien jaar actief is in de appel- en perenmarkt onder leiding van Bart Leemans. Wie wil er niet een fair deal?
Wat is Service2Potato?
Op het Service2Potato-platform kunnen aardappelen worden aangeboden, wat snelle transacties mogelijk maakt. Het platform verbindt kopers en verkopers, waaronder bijvoorbeeld ook telers die partijen van collega-telers kopen om zelf op te slaan en zo in te spelen op marktkansen. Alle aankopen worden via het platform gedaan, waarbij de mogelijkheid voor een onafhankelijke kwaliteitskeuring (tarreerrapport) een cruciale rol speelt. Deze keuring zorgt voor grotere betrouwbaarheid. Een onafhankelijk keuringsrapport biedt duidelijkheid en betrouwbaarheid en voorkomt misverstanden voor zowel verkopers als kopers.
De structuur van Service2Fruit en Service2Potato is vergelijkbaar. Verkopers kunnen hun producten, inclusief certificeringen, aanbieden en kopers kunnen daarop bieden. Het platform stelt verkopers in staat een minimumprijs vast te stellen of een veiling te starten, waardoor zij de controle hebben over de uiteindelijke verkoopprijs.
Transparantie van de markt
Een van de grote voordelen van het platform is de transparantie. Leden krijgen toegang tot informatie over alle transacties, wat inzicht biedt in markttrends. Hoewel de transacties geanonimiseerd zijn, vergroot dit de transparantie rondom marktgegevens aanzienlijk. “Transparantie gaat koper en verkoper helpen,” aldus Wim van de Ree (Algemeen Directeur Nedato), die het initiatief heeft genomen naar een digitaal platform en samen met Service2Trade betrokken is geweest in aanloop naar de lancering.
Inzicht in het actuele prijsniveau
De simpele toegankelijkheid maakt het platform voor deelnemers zeer bruikbaar. Voor telers wordt het eenvoudig om toegang te krijgen tot de fysieke markt. Maar ook voor de handel en industrie biedt het platform nieuwe mogelijkheden.
“Wij zijn ervan overtuigd denken dat het platform zich kan ontwikkelen tot een mooie aanvulling voor het vermarkten van vrije aardappelen. Met daarbij een goed inzicht over het actuele prijsniveau en de kwaliteit van de aangeboden partijen. Door het digitale platform krijgen alle deelnemers direct toegang tot de vrije markt met een veel groter bereik en transparantie dan in het verleden,” aldus Jan Kraak, die samen met zijn zoon Lars Kraak betrokken is bij het nieuwe platform Service2Potato.
Gratis registreren voor Service2Potato
De lancering van dit innovatieve platform is op de Aardappeldemodag op 21 augustus. Benieuwd naar het platform? Via de website is er nu de mogelijkheid om gratis te registreren, een veiling te starten, te bieden op aardappels en toegang te krijgen tot de actuele transacties via de Freshmonitor.
Tekst: Martin de Vries