In de aardappelketen bestaat discussie over het inzicht van telers in de route en marktwaarde van hun product. Deskundigen Wim van de Ree (Nedato), Christine Govaert (aardappelteler), en Jan Willem Sepers (Lamb Weston EMEA) delen als schakels in de aardappelketen deze week in de rubriek ‘Ketenkwesties’ hun uiteenlopende visies op transparantie, prijsvorming en de noodzaak tot vernieuwing binnen de sector.
De stelling van vandaag:
De huidige (ver)koop van aardappelen is toe aan vernieuwing.
Stilstand is achteruitgang
Wim van de Ree (algemeen directeur van Nedato)
“Het antwoord is ja. Stilstand is achteruitgang. De aardappelketen is dynamisch en volop in beweging. De kunst is om de tendensen voor de komende jaren goed in beeld te hebben. Dan is er altijd innovatie te herkennen. Er moet dan wel actie ondernomen worden. Het is in de laatste paar jaar duidelijk geworden dat ketenpartijen, van pootgoedteler tot en met de eindaanbieder aan de consument elkaar nodig hebben. Als je bereid bent om inzichten en efficiëntie met elkaar in ketenverband te delen en de synergie te verdelen zet je stappen vooruit.
Digitalisering en dataverwerking gaan daarbij een grote rol spelen. Als je kijkt naar alle markten om ons heen zie je op dat front initiatieven opkomen. Als je als sector mee wilt gaan met deze ontwikkeling, dan moet je dat zelf oppakken. Digitalisering moet zorgen voor snelheid en gemak. Het is daarom niet de vraag of er een digitaal marktplatform gaat komen, maar wanneer. Wie neemt dan de regie? Je ziet dat partijen als Uber en Booking.com zich op andere marktgebieden zijn gaan roeren en dus als buitenstaanders geld gaan verdienen aan de sector.
Wij vinden als Nedato dat we dit moeten oppakken. Van binnen de sector, zodat het geld ook binnen de sector blijft. Zetten we de klok drie jaren vooruit en je bedenkt hoe ziet de wereld er dan uit ziet, dan geldt per definitie dat je moet vernieuwen.”
Beredeneerd beslissingen nemen
Christine Govaert (aardappelteler uit Westdorpe)
“Het is in de aardappelmarkt niet ‘What you see is, what you get’. Dat moet anders. De teler van de toekomst ziet wat er in de markt gebeurt. De ondernemer neemt dan beslissingen, maar met inzicht is het veel meer een ‘educated guess’. De teler neemt beredeneerd beslissingen om wel of niet zijn aardappelen te verkopen.”
Relatie tussen teler en afnemer
Jan Willem Sepers (senior director agriculture bij Lamb Weston EMEA)
“Duidelijk is dat er de afgelopen tijd veel is veranderd als je kijkt naar zaken als verwerkingscapaciteit en kostprijs. Als reactie op deze ontwikkelingen heeft de industrie contractprijsverhogingen doorgevoerd. Het is een signaal dat vraag en aanbod langzaam verandert naar een aanbiedersmarkt. De aanbieder heeft veel meer data en mogelijkheden tot zijn beschikking. Het kan niet anders dan deze ontwikkelingen de sector gaan raken.
Ik geloof in het bouwen aan de relatie tussen teler en afnemer. Want het gaat veel verder dan prijs. Het zou gek zijn als we niet meer moderne middelen gaan gebruiken. Ik denk dat hierdoor de samenwerking gaat veranderen. Die wordt intensiever. Zeker als markt in balans is. Wij hebben de teler nodig voor het aanbod en andersom heeft de teler ons ook nodig, want zonder ons is er geen afzet. Ik geloof dat de hele keten toe is vernieuwing. Elke schakel moet laten zien welke waarde die toevoegt. Als de waarde hoger is dan de kosten dan is er bestaansrecht ”
Tekst: Martin de Vries
Beeld: Service2Potato