In de aardappelketen bestaat discussie over het inzicht van telers in de route en marktwaarde van hun product. Deskundigen Wim van de Ree (Nedato), Christine Govaert (aardappelteler), en Jan Willem Sepers (Lamb Weston EMEA) delen als schakels in de aardappelketen deze week in de rubriek ‘Ketenkwesties’ hun uiteenlopende visies op transparantie, prijsvorming en de noodzaak tot vernieuwing binnen de sector.
De stelling van vandaag:
De teler van de toekomst heeft voldoende kennis en/ of middelen om zelf een zo goed mogelijk resultaat te behalen.
Transparantie gaat komen
Wim van de Ree (algemeen directeur van Nedato)
“Ja. Ik kondig bij deze aan dat wij iets gaan introduceren wat die transparantie gaat geven.”
Het gaat om vertrouwen
Christine Govaert (aardappelteler uit Westdorpe)
“Als je meer de markt kunt overzien, als je meer weet van wat er speelt – en dat gaat verder dan de boeren in de omgeving die je toch al spreekt en de prijs van weet – dan gaat dat iedereen wel helpen, denk ik. Het gaat om vertrouwen. Wat voor systeem er ook komt, datgene wat geregistreerd wordt, moet ook de waarheid zijn. Dat is cruciaal.”
Het hangt er vanaf hoe je er naar kijkt
Jan Willem Sepers (senior director agriculture bij Lamb Weston EMEA)
“Dat is een interessante stelling, want het hangt er vanaf hoe je er naar kijkt. We moeten het samen doen, in de keten. Er zijn behoorlijke uitdagingen: klimaatverandering, risicoprofielen, kostprijsstijgingen, regelgeving. Alles lijkt te bewegen. Op het gebied van vraag en aanbod moet je in de keten voor elkaar zorgen. Er is een grote groep heterogene aanbieders, als het gaat om fritesaardappelen is die groep juist klein. Dat maakt het lastig om een optimaal onderhandelingsresultaat te halen. Wij hebben de visie dat iedereen in de keten, mits je waarde toevoegt, geld moet verdienen. Anders breekt de keten.
Voor de teler geldt welke strategie die nastreeft. Als je altijd de optimale prijsvorming wilt, dan vraag ik me af of een teler op dit moment voldoende inzicht heeft. Die moet weten wat de prijs in de rest van Europa is en hoe de kwaliteiten er uit zien. Met het oog op teeltresultaat is dat zeker nodig. Het is een beetje dubbel.
Voor ons als verwerker geldt hetzelfde. Op dit moment weet ik niet of wij voldoende kennis en middelen hiervoor hebben. De marktsituatie bleek de laatste twee jaren niet te voorspellen. Er zit over het algemeen heel veel emotie in de markten en daar is lastig vat op te krijgen. Had je meer transparantie, dan had de prijs vermoedelijk lager geweest. Transparantie helpt denk ik wel de emotie weg te halen, maar dat werkt dus zowel positief als negatief. De vraag is: Wil je dat?”
Ketenkwesties
Lees ook de artikelen over de andere stellingen:
Ketenkwestie: inzicht in de route van de aardappel
Ketenkwestie: de relatie tussen teler en afnemer
Ketenkwestie: transparantie van de aardappelmarkt
Tekst: Martin de Vries
Beeld: Service2Potato