Na brandstof, zijn banden de grootste kostenpost op een boerderij. Het foutief instellen van de bandenspanning kan leiden tot vroegtijdige bandenslijtage, overmatig brandstofverbruik en verminderde arbeidsproductiviteit, wat allemaal invloed kan hebben op de rendabiliteit van het landbouwbedrijf. In tegenstelling tot wat vaak is gedacht, is het van cruciaal belang dat de bandenspanning op landbouwvoertuigen is aangepast aan de gedragen last, de snelheid en de wegomstandigheden. Bridgestone geeft landbouwers daarom een aantal eenvoudige tips om de bandenspanning beter te begrijpen en te beheren.
De juiste bandenspanning voor een tractor
De ideale bandenspanning voor een tractorband is geen specifieke instelling, maar is afhankelijk van een aantal factoren, waaronder het bodemtype, de uit te voeren activiteit, de gedragen last, de werksnelheid en de bandentechnologie. Als algemene regel geldt dat de spanning hoog genoeg moet zijn om de last te dragen zonder het bandenkarkas te overbelasten, maar laag genoeg om goede tractie te bieden en bodemverdichting tijdens het werken op het land tot een minimum te beperken. De druk compenseert deels de belasting. Dus moet deze zijn afgesteld op basis van het gewicht van de machine. Om deze bandenspanning zo goed mogelijk op te volgen, is het handig om de optimale bandenspanning op de zijwand van de band te noteren. Het is veelal mogelijk om de bandenspanning te wijzigen door de rijsnelheid of de gedragen last te verlagen.
Voorkom slippen
Als je slipt met de tractor, komt dat meestal door een combinatie van een ondergrond met weinig draagkracht (lees natte bodem) en een te hoge bandenspanning. Hierdoor wordt het brandstofverbruik met meer dan 20% verhoogd. Te veel slip kan leiden tot verslemping en ernstige structuurschade. In dat geval moet de bandenspanning zijn aangepast aan de bodem, weersomstandigheden en bandenslijtage. Dit om de kans op slippen te verminderen.
- Op de weg: Een band met een overspanning van 2 bar is ideaal, omdat de rolweerstand op asfalt dan lager is.
- Op het veld: In tegenstelling tot op een verharde ondergrond, graaft een band met een te hoge bandenspanning zich dieper in, waardoor de band volloopt en niet meer vooruit komt.
- Ploegen en zwaar werk: Een optimale bandenspanning zorgt voor een aanzienlijke verhoging van de trekkracht, wat op zijn beurt de kans tot slippen vermindert, brandstof bespaart, de slijtage van banden en apparatuur vermindert en de werkbelasting verlaagt.
Te lage bandenspanning en bandenslijtage
Het is niet altijd eenvoudig om de ideale spanning voor landbouwbanden te vinden. Terwijl het verlagen van de spanning een goede manier is om de bodemkwaliteit te behouden, kan een te lage spanning vroegtijdige schade aan de banden veroorzaken. Er zijn twee mogelijke oplossingen:
- Op de weg: Bij gebruik op de weg wordt de weerstand van de band tegen de grond groter, waardoor de interne temperatuur van de band stijgt. Dat kan leiden tot schade en snellere loopvlakslijtage. Daarnaast heeft het invloed op de levensduur van de band. Om slijtage te verminderen, moet de bandenspanning iets boven de normale waarde zijn verhoogd.
- In het veld: Het gebruik van banden met een optimale, lees zo laag mogelijke bandenspanning wordt aanbevolen.
Hoe kan de bandenspanning helpen om het brandstofverbruik te verlagen?
Een foutieve afstelling van de bandenspanning van landbouwbanden leidt onvermijdelijk tot een hoger brandstofverbruik. Dit is afhankelijk van de ondergrond waarop de landbouwmachine rijdt. Op de weg wordt sterk aangeraden om de spanning van landbouwbanden tot 2 bar te verhogen om tot 30% brandstof te besparen. Op het land moet je op zoek naar een zo laag mogelijke bandenspanning om hiermee de ondergrond te beschermen.
“Het beheren van de bandenspanning in de landbouw is de sleutel tot het maximaliseren van de productiviteit en het verlengen van de levensduur van landbouwvoertuigen. Door het verband tussen bandenspanning, belasting en snelheid te begrijpen en de juiste banden te kiezen, is het mogelijk om de prestaties van de voertuigen te optimaliseren en aanzienlijke besparingen te realiseren. Kortom, een goed beheer van de bandenspanning begint met regelmatige controles en aanpassingen aan de werkomstandigheden,” zegt Florian Capdebarthes, Commercieël Product Manager West Region bij Bridgestone.
Om het aanpassen van de bandenspanning makkelijker te maken, ontwikkelden Bridgestone en Sodijantes het Tank Air Wheel: een revolutionair apparaat dat de bandenspanning onmiddellijk verhoogt dankzij een geïntegreerd hogedrukreservoir. Met een luchtreserve van 7 bar kan de bandenspanning snel worden aangepast tussen weg- en veldovergangen, zonder dat de bestuurder hierbij de uit de cabine hoeft te stappen. Dit systeem is vooral handig bij het overschakelen van de weg naar het veld en omgekeerd.
Tekst en beeld: Bridgestone