Net als voorgaande jaren staat ook dit seizoen IRS Diagnostiek weer klaar om de oorzaak van slecht groeiende of wegvallende bieten te achterhalen. Het blijft ook dit teeltseizoen belangrijk te weten wat het probleem is om de juiste maatregelen te nemen.
Bij problemen in een bietenperceel kan de teler de applicatie ‘ziekten en plagen’ raadplegen. Dit kan via de IRS-App of via de computer. Daarnaast adviseert IRS om samen met de teeltadviseur of contactpersoon van Cosun de oorzaak te achterhalen. Als de oorzaak onbekend blijft kan de teeltbegeleider een monster voor diagnose naar het IRS opsturen.
Monsters insturen
Regelmatig krijgt het IRS de vraag of telers ook zelf monsters kunnen insturen. Dit is om praktische redenen helaas niet mogelijk. Een probleem speelt vaak op meerdere percelen in een regio. Uw teeltadviseur heeft hetzelfde probleem mogelijk al eerder in uw regio waargenomen en naar IRS Diagnostiek gestuurd, zodat u via de teeltadviseur sneller de oorzaak kent. Uiteraard mag u uw teeltadviseur wijzen op de mogelijkheid om monsters in te sturen naar IRS Diagnostiek, mocht uw teeltadviseur hiervan nog niet van op de hoogte zijn.
Meer informatie kunt u vinden in de Teelthandleiding Diagnostiek. Hier vindt u ook het inzendformulier.
Voldoende frankering
Zorg bij het opsturen naar deze gratis service wel voor voldoende frankering van de monsters. De ervaring leert dat onvoldoende gefrankeerde enveloppen veel later aankomen, waardoor het stellen van een diagnose vaak niet meer mogelijk is.
Bron: IRS