Onder mooie weersomstandigheden heeft de Waalse editie van de Potato Europe plaats gevonden
op 4 en 5 september. Het waren droge omstandigheden op het fraaie terrein in Tournai.
Traditioneel vormen de rooi demonstraties het hart van de manifestatie maar vinden ook de
toeleveranciers van pootgoed, bemesting, gewasverpleging, advies en overige mechanisatie rondom
de aardappelteelt daar de kern van de doelgroep bijeen. De editie in België trekt internationale
bezoekers, maar op de beurs is wel veel Frans te horen. Een foto verslag van enkele highlights van
de demovelden en het beursterrein.
Case IH hoofdsponsor
Case IH is een van de hoofd sponsoren van het evenement en goed aanwezig met diverse tractoren
voor de demorooiers en voor kipwagens.
Maar presenteerden ook het AGXTEND programma, waaronder de elektrische onkruid bestrijder
Xpower.
Kippers La Campagne
De kippers van het Franse La Campagne deden wederom goede zaken voor de naamsbekendheid op
het terrein. De aardappelteelt in dit gedeelte van België en Frankrijk kenmerkt zich door de vraag
naar snelheid en capaciteit en er wordt veelal groen geoogst
GRIMME
Voor het eerst wordt de tweerijige bunkerrooier EVO 280 aan het internationale publiek getoond.
Met een bunkerinhoud van 8 ton is ook het rooien van lange werkgangen, zonder vaak te hoeven
lossen, mogelijk. De brede banden zorgen voor een lage bodembelasting.
De EVO 280 heeft een hoge reinigingscapaciteit met de drie grote reinigers. De EVO 280 machines
worden standaard uitgerust met een telemetrie-unit voor connectie met MyGrimme, het
klantportaal waarin gebruikers data kunnen oproepen, zoals live locatie, gerooide hectares en
dieselverbruik, en verwerken.
Hier de GTO 300 (3-rijen) in beeld, voor de wagenrooiers. Het unieke aan de GT 300 is, volgens
Grimme, dat je bij elke werkgang tot 50% meer capaciteit bereikt t.o.v. de tweerijige wagenrooiers.
De wielvariant van de zelfrijdende Varitron 470. Voor lichte tot zware kluitrijke gronden is deze
rooier het beste inzetbaar. Capaciteit word vergroot door de MultiSep-reiniger in combinatie met
een egelband. De ringelevator is met de mazenband Optibags uitgevoerd die naast
aardappeltransport ook een reinigend effect heeft
Het vlaggeschip van GRIMME voor deze Potato Europe in actie. De Ventor 4150, vierrijer met 15 ton
bunker met stage 5 motor. De Ventor kan in hondengang rijden om de bodemdruk te verdelen. Een
machine die goed past in deze omstandigheden met rooien zonder loofklappen op zandgrond.
In deze nieuwe Ventor is de werking van het loofmes geoptimaliseerd en word het loof met een band
in het loofmes getrokken voor een goede versnijding. De Ventor is de eerste vierrijige rooier met het
SE-principe, waarbij het zeven, de hoogte overbrugging (elevatorband) en loofscheiding met elkaar
gecombineerd wordt. Dat betekend een verdubbeling van invoerbanden en twee keer zo veel
reiniging in een machine die met 3 meter ook over de weg kan en wendbaar is.
Bij de inschuurtechniek werd de stortbunker RH 24-60 Combi live aan het publiek getoond. Voor het
scheiden van kluiten, stenen en aardappelen is het unieke tweetraps stenen- en
kluitenscheidingssysteem in de stortbunker geïntegreerd
Hier een schematische weergave van het tweetrapssysteem voor scheiding van steen en maatvoering (<45mm , >45mm).
Hier de achtrijige, opklapbare bekerpootmachine GL 860 Compacta, die veel capaciteit combineert
met snelle perceelswisselingen en verder alle voordelen van een achtrijige pootmachine en een
compacte pootmachine combineert.
Ferucom
Bij het gebruik van reinigingsrollen op de stortbunkers treffen we tegenwoordig steeds vaker gele
productvriendelijke polyurthaan-spiraalreinigingsrollen aan. Die kleine kluiten en loof makkelijker
afvoeren. Ferucom levert de gele spiraalrollen en bent u op zoek naar een setje nieuwe axiaal rollen?
Grote kans dat u bij Ferucom niet tevergeefs belt.
AVR
AVR met zijn nieuwe snelwisselrooibek. Vanaf 2020 is deze optie op alle 2-rijige getrokken AVRrooiers beschikbaar. De bestaande rooibek werd zo aangepast dat die vlot gedemonteerd kan
worden, zonder de graafmat te moeten openen of zonder dat de schaarhouder apart moet
verwijderd worden. Het gehele rooibekframe en de rooibek kunnen in een mum van tijd uit de rooier
gehaald worden. Hiervoor dient de gebruiker slechts een viertal mechanische snelkoppelingen en
klemmen te lossen.
In de plaats kan dan bijvoorbeeld een rooibekframe met uienbek gemonteerd worden. Dit gaat om
een uienbek met schuimrubberen rol (afhankelijk van zwadbreedte verkrijgbaar in maat 900mm en
1200mm). Deze rol helpt de uien in de machine en sluit tevens de rooibek af bij uitheffen.
De uienbek heeft enkele lichte updates namelijk: Dieptecontrole d.m.v. ski’s kan aangevuld worden
met dieptestelwielen (mechanisch in diepte verstelbaar). Het bereik van de rol werd aangepast naar
hogere capaciteiten.
Nieuw op de getrokken vierrijige AVR Ceres 450 3 in 1 poot combinatie is de optie om rij
onafhankelijk te poten. Ieder pootelement wordt door zijn eigen hydraulische motor apart
aangedreven. Snelheidssensoren in het wiel en in de vier pootelementen zorgen voor een correcte
meting en terugkoppeling van snelheid en pootafstand per rij. Met een hydro-motor per rij kan de
gebruiker snel een rij in- of uitschakelen of de pootsnelheid per rij anders instellen om variabel te
poten aan bijvoorbeeld kopakkers, langs spuitpaden of de rijen links en rechts van het spuitpad. Bij
het gebruik van de aan/uit toets per rij werkt de functie onmiddellijk zonder tijdverlies, wat
onmisbaar is bij koppeling met GPS.
Alle nieuwe Ceres 450 pootmachines kunnen optioneel met de nieuwe ISOBUS-koppeling uitgevoerd
worden. Het gaat om de mogelijkheid om de pootmachine te laten communiceren met een GPSsysteem via het ISOBUS-protocol. Via ISOBUS kunnen de gegevens van de taakkaarten doorgestuurd
worden van de trekker naar de pootmachine, zodat er automatisch kan gepoot worden volgens de
vooraf aangeduide specificaties op de kaart. Ook is automatische sectie-afsluiting van het pootkanaal
mogelijk om pootoverlap op bijvoorbeeld de kopakker te vermijden. De koppeling is naleverbaar op
bestaande Ceres 450 pootmachines.
9 meter klap capaciteit in 1 werkgang met deze AVR combinatie, die van een lokale klant op de
stand is geplaatst.
Zien doet verkopen, rondom deze machine was op de beurs gelijk concrete interesse.
DEWULF
De RA3060 met 2 afzonderlijke loofrollen voor het eerst te zien in de praktijk. Vooroplopend op
strengere EU regels qua loofdoding, is loof reinigingscapaciteit in toenemende mate belangrijk. Met
deze machine sorteert DEWULF voor op toenemende vraag naar loofscheidingscapaciteit in de
toekomst.
Door het toevoegen van een bijkomende loofrol wordt loof, dat niet door de standaard loofrol
verwijderd werd, nog voor de egelband 1 uit de productstroom gehaald.
De Kwatro, zelfrijdende 4-rijige zeefbandrooier, kan sinds kort voorzien worden van een 2-delige
bunker met afvoerelevator. Met deze nieuwe optie beschik je over extra zeefcapaciteit tijdens het
lossen van de bunker in een trailer of kiepwagen. De bunkervloer wordt gevolgd door een
afvoerelevator met spijlenketting die overtollige grond zeeft. Nuttig bij directe levering, maar
natuurlijk ook bij het rijdend lossen.
De Torro, getrokken 2-rijige zeefbandrooier. Dewulf brengt de variant met rijdend lossen bunker en
een hydraulisch aangedreven zeefband 1 (uniek in zijn segment).
Dankzij die aandrijving kan de zeefbandsnelheid 100% variabel geregeld worden, manueel volgens
behoefte of automatisch in verhouding met de rijsnelheid via de Syncro Flow-functie.
Miedema
De MH-reeks, Miedema stortbunkers, beschikt vanaf dit najaar over een extra manier om de rollen te
reinigen: Clean-Boost. Met deze optie kan de snelheid van de elektrisch aangedreven PU-rollen
kortstondig worden verhoogd om ze te ontdoen van aanklevende grond en zo de reinigingscapaciteit
optimaal te houden. De demo stortbunker op de beurs, een MH 241 met een inhoud van 20 m3,
beschikt over 2 rollenunits. De rollenunit 1 is uitgerust met spiraalrollen en een opklapbare SmartPin
(om de spiralen schoon te houden) en de rollenunit 2 met PU-rollen en de gloednieuwe Clean-Boost.
Gespot op Potato Europe (4,5 september, Kain, België) Dewulf met de recent gelanceerde CP 42
Smart-Float GII, met SC Compact frees, de tweede generatie van haar 3-in-1 pootmachine
combinatie. Deze getrokken 4-rijige machine combineert grondbewerking, poten en aanaarden in
één werkgang. Wie bij voorjaarsdag veel tijd doorbrengt op zijn trekker tijdens de poot bed
bereiding, het poten en frezen doet er goed aan de besparing in manuren en brandstof na te rekenen
van dit systeem t.o.v. een 2 of 3 fasen systeem . Ook in de drogere omstandigheden van de
afgelopen jaren is er het voordeel van 1 x grond bewerken voor een goede start van de teelt qua
waterhuishouding om rekening mee te houden. Met de CP 42 Smart-Float GII kunnen zowel de
werkdiepte van de frees als de pootdiepte onafhankelijk en traploos van elkaar worden geregeld met
de bedieningsterminal (HMI).
Mechatec
Mechatec was aanwezig met een demomachine van de BF280, de hoog capaciteit kistenvuller om
het de vultechniek en de kist aftrilfunctie te bekijken. De aanduiding 280 staat voor m3 die de
machine per uur kan verwerken. Mechatec heeft machines in de praktijk draaien die op piek
momenten 153 kisten per uur verwerken. Aldus Sabine Gerards, die samen met Henk Petter, als
verkoopadviseur op de stand deze editie van Potato naast de huidige klanten ook veel belangstelling
van Franse telers noteert.
REMA
Ook REMA is aanwezig met hun looftrekker/ wortelsnij machine den EnviMaxX-200 LT. Voor een
duurzame manier van loofvernietiging met een machine die mechanisch loofrekken met wortel
onder snijden combineert. Er worden weer volop nieuwe praktijkervaringen opgedaan momenteel
in het land.
Agrifac
Agrifac staat er met de Condor, de zelfrijder die invulling wil geven aan het begrip NEED FARMING,
de plant geven wat hij nodig heeft, dus precisielandbouw op individueel plantniveau. Hierin speelt
het AiC Plus systeem een belangrijke rol: I See Plus is het eerste camera systeem met geïntegreerde
kunstmatige intelligentie die interpreteert wat waargenomen wordt. Direct op boom gemonteerd.
met directe analyse en verwerking. Gewenste hoeveelheden vloeibare mest of GBM Middel wordt
via via Dynamic Dose Plus regelsysteem toegediend.
Agrico
Agrico opvallend aanwezig, ook in België. Momenteel breidt Agrico haar slogan uit met de
campagne “Say grow, Say Agrico, want het zoekt nieuwe telers voor de groeiende tafelaardappel
afzet van haar tafelrassen.
Goodyear op Potato Europe
Jaap Vollaard van Goodyear / Zuid West Banden uit Klaaswaal is tevreden over de ontwikkeling van
het GOODYEAR bandenassortiment voor de Nederlandse en Belgische markt. Goodyear banden
staan bekend om de slijtvastheid, maatvastheid en trekkracht overbrenging vanwege de
profieldiepte en het behoud van een hoge nok aan de zijkant. Echte ploegbanden zoals de TD8. De
banden zijn doorontwikkeld voor rijsnelheden tot en met 65km per uur, wat goed van past komt bij
de populaire bandenmaat 710/70R38 OPTITRAC (de band links op de foto). Ook voor in de
veehouderij is er nu gangbare band 540/65R38 (band midden op de foto) verkrijgbaar met een wat
gematigder profiel. De GOODYEAR Caps vinden gretige aftrek aan de stand.
Dezeure-hooglossers
Gespot op Potato Europe (4,5 september Kain, België). Dezeure, wereldberoemd in België, heeft haar
stabiele hooglossers doorontwikkeld en levert hem nu met de afkoppelbare turbocleaner, die is
voorzien van 13 spiraalrollen. De wagen heeft aangedreven assen, zodat je altijd kunt wegrijden.
Loonwerkers kennen het gemak daarvan van de Dezeure silagewagens in de maisoogst. Interessant
voor de aardappelteelt maar ook voor bollen en wortelen. Omdat cleaner af te koppelen is, is hij
door de gebruiker voor meerdere gewassen inzetbaar, ook voor graan, silage en suikerbieten. Sinds
kort is er een Dezeure Nederland Vestiging (DNL) Waarbij Diederik van Hattem als importeur/
verkoopkantoor fungeert en een dealernetwerk aan het opbouwen is voor het gehele DEZEURE
producten gamma, dat zeer interessant is voor ook de Nederlandse agrarische loonwerk- en
transportsector. De vraag vanuit de NL markt groeit. Op dit moment zijn er 15 wagens in Nederland
actief.