De coronacrisis laat diepe sporen na in de prijsontwikkeling van een aantal agrarische producten. De lagere vraag vanuit het horeca-kanaal drukte de prijzen van frites-aardappelen, zuivel en pluimveevlees. De komende periode wordt de sector naast het coronavirus ook beïnvloed door andere uitdagingen, zoals het stikstofbeleid en een uitbraak van vogelgriep.
Door de lockdown in maart verschoof de consumptie van buitenshuis naar binnen. Consumenten besteedden minder bij foodservicebedrijven, zoals restaurants, hotels of fastfoodketens en juist meer bij de supermarkten. De vraag naar producten die relatief veel via het foodservicekanaal worden verkocht, zoals frites-aardappelen of pluimveevlees, nam af. Die lagere vraag zorgde voor een prijsdaling van deze agrarische producten.
Akkerbouw in de coronacrisis
De twee meest besproken thema’s van 2020 komen samen op het erf van het akkerbouwbedrijf: het warme weer en de coronacrisis. Dit was het derde jaar op rij dat het erg droog en warm was. Maar met hulp van beregening is het de akkerbouwer nog wel gelukt om de opbrengst per hectare op peil te houden. Volgens de prognoses van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) lag de oogst dit jaar nog wel onder de langjarige trend, maar was toch net zo hoog als vorig jaar en een stuk hoger dan 2018, toen droogte zorgde voor een enorme daling van de opbrengst.
Weggevallen vraag door coronacrisis
Veel zorgelijker dan de opbrengst per hectare was het wegvallen van de vraag als gevolg van de coronacrisis. Het sluiten van onder meer fastfoodketens zorgde voor een daling van de vraag naar frites en daardoor ook naar fritesaardappelen. De enorme en plotselinge vraaguitval zorgde voor een ruime halvering van de prijs.
Uit transactiedata van ABN AMRO blijkt hoezeer de crisis heeft toegeslagen bij fastfoodlocaties en restaurants. Vanaf maart vielen de bestedingen flink terug en veerde weer op na de lockdown, maar door de tweede lockdown in oktober was dit herstel van korte duur en daalden de bestedingen weer. Dit laat duidelijk zien dat ook de tweede golf besmettingen negatieve uitwerking heeft op de vraag naar frites. ABN AMRO verwacht dat de fastfoodconsumptie zich in 2021 weer volledig herstelt.
Aardappelareaal kleiner in 2021
In 2021 neemt het aardappelareaal en daarmee de aardappeloogst naar verwachting af. De totale opbrengst hangt namelijk af van twee factoren: het weer en de beslissing van akkerbouwers wat ze met het areaal gaan doen. Op het weer heeft de akkerbouwer weinig invloed, maar op de keuze voor het areaal wel. De huidige prijs van aardappelen ligt onder de kostprijs. De lage prijs stimuleert akkerbouwers om andere gewassen te telen en dus het aardappelareaal te verkleinen. De kans is dan ook groot dat het areaal aardappelen in Nederland en wellicht in andere Europese landen lager zal liggen dan in 2020, waardoor de volumes in de hele akkerbouw dalen.
Bron: ABN AMRO