De jaarlijkse Potato Days in Joure zijn een gewaardeerd netwerkevenement waar honderden telers en klanten uit vele landen op afkomen. Dit jaar grepen nog veel meer geïnteresseerde relaties uit de hele wereld hun kans om aan te haken bij de online Potato Days 2020. Die op woensdag 4 november live plaatsvond vanuit een virtuele studio.
Zeker 1.300 mensen uit de hele aardappelketen ontmoetten elkaar in een interactieve online setting waar ze samen het evenement beleefden.
Potato Days Live
De beperkingen rondom Covid-19 bleken een katalysator voor verandering bij HZPC. HZPC heeft het afgelopen half jaar een groeispurt doorgemaakt als het gaat om virtuele samenkomsten. Met Potato Days Live als hoogtepunt. ‘Juist in deze uitdagende tijd is essentieel om in verbinding te blijven met onze telers, klanten en andere partners’; zo sprak CEO Gerard Backx uit tijdens de opening. De innovatieve aanpak van de eerste online Potato Days pakte succesvol uit. En biedt interessante perspectieven voor de manier waarop we wereldwijd in contact staat met onze stakeholders, aldus Backx.
Directer communiceren
‘Dit nieuwe format biedt kansen om de komende jaren directer te communiceren met onze verschillende doelgroepen’, stelt communicatiemanager Patrick Overwijk. ‘Met het thema Let’s Connect stonden de Potato Days in het teken van verbinding en wat we hoopten; zagen we gisteren volop gebeuren. Interactie en dynamiek tussen mensen uit meer dan negentig verschillende landen, die in de volle breedte van de aardappelketen werken. Via de live chats die iedereen kon volgen, maar ook tijdens de verschillende inhoudelijke break-out sessies en via de 1-op-1 chats met HZPC’ers achter de schermen. We waren blij vele bekende gezichten te mogen verwelkomen in het online publiek – zichtbaar via een foto als avatar – maar we zijn ook opgetogen over het feit dat er veel nieuwe bezoekers waren.’
Focus op partnership
Uit de online poll bleek dat ruim veertig procent van de deelnemers jaarlijks terugkerende bezoekers zijn. Rond de twintig procent komt af en toe en meer dan dertig procent greep bij deze laagdrempelige online editie de kans om voor het eerst van de partij te zijn. ‘Deze groep varieerde van telers en klanten uit verre landen tot studenten en mensen van binnen en buiten de sector die nieuwsgierig zijn naar wat wij doen’, zegt Overwijk. ‘Voor ons was dit een kans om voor een bredere groep te laten zien dat wij een vernieuwende speler in de markt zijn, maar vooral ook hoe belangrijk kennis delen, innovatie en samenwerken voor HZPC is. De focus ligt op partnership en dat kwam in het hele programma van de Potato Days naar voren, van de tafelgesprekken en de break-out sessies tot de key note en de korte Meet the Growers filmpjes.’
Virtuele presentatie nieuwe rassen
HZPC had voor het plenaire programma boeiende gasten uitgenodigd, waaronder Pedro Sousa van McDonalds, de bekende jonge Amerikaanse boer Eric Sannerud en hoogleraar Martin van Ittersum van Wageningen University. Ook Aviko Potato directeur Dick Zelhorst schoof aan, die het belang van duurzame rassen benadrukte. Hij vroeg R&D directeur Robert Graveland aan tafel naar het tempo van de rasontwikkeling. Die liet weten dat het dankzij innovatieve technieken steeds wat sneller gaat: in plaats van tien jaar is de doorlooptijd nu zo’n zeven jaar, al komen er wel elk jaar nieuwe rassen op de markt. Veredelaar Peter Vos presenteerde alvast de drie rising stars: Camelia, Cardyma en Rashida. ‘Ook deze virtuele presentatie van onze rassen smaakt naar meer’, zegt Overwijk. ‘Je kunt eigenschappen en interessante gegevens voor telers en de markt op een aansprekende manier voor het voetlicht brengen en heel makkelijk online verspreiden.’
Potato Person of the Year-award
De jaarlijkse uitreiking van de Potato Person of the Year-award kreeg bij deze online editie ook een verrassende wending. In plaats van iemand uit de sector in het zonnetje te zetten, doneerde CEO Gerard Backx namens HZPC een cheque ter waarde van € 10.000 aan het United Nations World Food Programme. ‘Dit voedselprogramma ligt ons na aan het hart’, zei Backx. ‘Wereldwijd heeft nog altijd één op de acht mensen honger als ze gaan slapen. Lokale voedselvoorziening is een belangrijke sleutel bij het oplossen van dit schrijnende probleem. Wij dragen ons steentje daaraan bij door pootgoed toegankelijk te maken voor landen waar veel honger is, zoals Soedan, maar ook met deze bijdrage aan het World Food Programma als symbool van onze steun.’
Goed duurzaam pootgoed
Het belang van voedselvoorziening in een snel veranderende wereld, met uitdagingen als een groeiende wereldbevolking – vooral in Afrika en Azië – en klimaatveranderingen, stelt hoge uitdagingen aan de sector. Als een rode draad kwam tijdens Potato Days Live naar voren hoe noodzakelijk samenwerking is binnen de keten en hoezeer goed en duurzaam pootgoed aan de basis staat van gezonde aardappelen die uiteindelijk in de monden van de wereldbevolking belanden, in welke vorm dan ook. Innovatie is daarom de grote drijver achter de pootgoedbusiness van HZPC, evenals samenwerking met alle partners in de keten. Kortom, met elkaar naar de next level, iets wat alvast is gelukt bij deze unieke online editie van de Potato Days.
Bron: HZPC