Natuur is voor boeren een tweede natuur. Ze werken, wonen en leven in, met en voor een omgeving die ‘bomvol’ natuur staat. Om die relatie meer zichtbaar te maken bij de samenleving beginnen de Boeren van Nederland de actie #onzeboerennatuur.
De Boeren van Nederland dagen hun collega’s uit om de mooiste plekjes natuur op en rond hun bedrijf te delen op sociale media. In een vlog nodigen de Boeren van Nederland hun collega’s uit om mee te doen. Via foto’s, filmpjes of podcasts. Alle beelden en verhalen zijn met de hashtag #onzeboerennatuur te volgen. Zie de vlog hieronder.
‘Het doel van deze actie is boeren en natuur onder de aandacht brengen van de samenleving’, zegt Karolien Hupkes van Boeren van Nederland. ‘Door te laten zien wat boeren al aan natuur doen, vroeger en nu. Maar ook hoe iedereen op zijn of haar eigen bedrijf bezig is met de natuur, de uitdagingen die er liggen, nu en in de toekomst op het gebied van natuur en landbouw. Daar willen we graag over in gesprek met de samenleving.’
Genieten van het uitzicht
Boeren van Nederland stellen dat iedere boer op zijn eigen manier aan natuur doet en daarmee leveren boeren een belangrijke maatschappelijke bijdrage. ‘Denk boeren die zich inzetten voor de bodemvruchtbaarheid, samenwerken met een natuurgebied, aan weidevogelbeheer doen, boeren met water, agrarisch natuurbeheer of het onderhoud van landschapselementen. Veel mensen realiseren zich niet dat het landschap of de uitzichten waar zij van genieten, door boeren beheerd en onderhouden worden. Denk bijvoorbeeld ook aan recreatieve zaken als klompenpaden of rustpunten’, aldus Karolien.
Spontane wending
Boeren van Nederland gaat meer doen dat hun collega’s uitdagen. Inzet is om met al die verzamelde beelden en verhalen naar de samenleving toe te gaan, door bijvoorbeeld een foto-expositie te houden met het verzamelde materiaal of een symposium. Dat is deels nog een open einde. De actie kan en mag wat de Boeren van Nederland betreft een spontane wending krijgen. ‘Daar houden wij wel van’, weet Karolien inmiddels vanwege de ervaringen met #makeadate die ook uit de koker van Boeren van Nederland komt.
Met de actie #makeadate werden boeren voor Valentijnsdag opgeroepen een afspraak te maken met iemand van buiten de agrarische sector. Ook met als uitgangspunt om de verbinding te zoeken met de samenleving en naar elkaars verhalen te luisteren. Zo’n 250 boeren zijn op Valentijnsdate geweest. Zie hiervoor bovenstaande filmpje.
Dialoog met samenleving
Boeren van Nederland wil de dialoog en het contact tussen de samenleving en boeren stimuleren. De acties van de Boeren van Nederland zijn gericht op het “echte gesprek” tussen boeren en samenleving. De beweging – een non-profitorganisatie – bestaat uit een kerngroep van zeven boeren van divers pluimage en een grote groep betrokken boeren daaromheen.
Volg ons op onze sociale mediakanalen
Boeren van Nederland is te volgen op Facebook, Twitter of Instagram
Bron: #onzeboerennatuur