Uit onderzoek van PanelWizard, namens ABN AMRO, dat onder 2.065 consumenten is uitgevoerd is gebleken dat maar liefst 9 op de 10 Nederlanders denken in de komende vijf jaar meer te moeten gaan betalen voor boodschappen om het milieu te sparen.
Toch is slechts 37% van dit aandeel een overtuigd voorstander. Ruim een kwart is niet bereid om meer te betalen om het milieu-impact te verminderen en 36% heeft nog geen mening gevormd.
Bereidheid om meer te betalen voor zuivel
In de prijs die consumenten nu betalen voor voedsel zijn de ‘maatschappelijke kosten’ meestal niet verwerkt. Deze verborgen kosten, zoals de CO2-uitstoot of het verlies van biodiversiteit rond akkers, onttrekken zich aan het gezichtsveld van consumenten, producenten en supermarkten. Door het groeiende bewustzijn dat de milieu-impact van voedselproductie moet worden verminderd, staat True Cost Accounting (TCA) in de belangstelling. Bij TCA wordt zowel de positieve als negatieve impact van een bedrijf op de omgeving inzichtelijk gemaakt. Door deze impact in geld uit te drukken, is het duidelijker welke producten vervuilend zijn.
Het bewustzijn dat de maatschappelijke kosten weleens hoog kunnen zijn bij de huidige wijze van produceren, lijkt beperkt. Bijna 50% van de ondervraagden vindt dat ze op dit moment voldoende betalen voor voedsel. Daarnaast denkt 30% dat de prijzen te laag zijn en de overige 20% heeft geen duidelijke mening hierover. Op de vraag of men werkelijk bereid is om meer te betalen, is 37% hiertoe bereid om het milieu te sparen, 26% is dit niet van plan en 36% staat hier neutraal in.
Echter zitten hier wel verschillen in per product. Een ruime meerderheid van de ondervraagden, die nooit biologische producten kopen, zegt bereid te zijn om meer te betalen voor aardappelen, groente en fruit (AGF) als het bodemleven en de biodiversiteit rond akkers wordt verbeterd. De bereidheid om meer te betalen ligt voor de zuivelproducten beduidend lager (41%) en bij frisdranken en vruchtensappen nog lager met 39%. Gemiddeld bezien zijn consumenten bereidt om 9% meer te gaan betalen, zodat bijvoorbeeld de zuivelverwerker de CO2-uitstoot in de fabriek kan gaan beperken of de boer de biodiversiteit rond zijn akkers kan verbeteren.
De groep consumenten die geen hogere prijs willen betalen voor AGF- of zuivelproducten, geven als reden hiervoor dat ze niet meer geld te besteden hebben. Voor fris- en fruitdranken wil men simpelweg niet meer betalen. Daarnaast bleek uit de open antwoorden bij het onderzoek dat er een groot gebrek aan vertrouwen is dat het extra bedrag ook daadwerkelijk voor verduurzaming bij de partijen terecht komen die een verbetering kunnen laten zien.
Sturing op duurzaamheid door gebruik True Cost Accounting
Deze vervuilende producten krijgen dan per saldo een hoger prijskaartje en worden hierdoor minder aantrekkelijk. Dit kan direct worden doorberekend in de prijs in de supermarkt waardoor de vraag af neemt en verduurzaming op gang komt. Maar het is aannemelijk dat het eerst dient als ‘schaduwprijs’. Op basis van deze schaduwprijs kunnen boeren, verwerkers en supermarkten in gesprek gaan om concrete verduurzamingsacties te formuleren, Dit biedt alle partijen de mogelijkheid weloverwogen productie- en aankoopkeuzes te maken.
Bron: ABN AMRO