Boerenkool heeft al jaren een vaste plek in de Nederlandse eetcultuur, gestampt door de aardappelen. De boerenkool onderging in een korte periode een ware revolutie. Onder de naam 'Kale' werd Boerenkool dé hype in de Verenigde Staten. Actrice Gwyneth Paltrow verwerkt boerenkool graag in haar dagelijkse groene smoothie en boerenkool figureerde zelfs in een clip van zangeres Beyoncé.
Boerenkool is bovendien heel gezond, bevat veel vitaminen, mineralen en veel vezels. De initiatiefnemers van de campagne willen graag met alle Nederlanders delen wat er nog meer kan met boerenkool. In de campagne Boerenkool Very Kool worden alle Nederlanders opgeroepen om hun favoriete boerenkoolrecept te delen met de hashtag #boerenkool.
Nieuw: Cavolo Nero
Cavolo Nero, het Italiaanse broertje van de Nederlandse boerenkool, was al verkrijgbaar in Nederland, maar werd geïmporteerd uit Toscane. Deze winter is Cavolo Nero, ook wel palmkool genoemd, voor het eerst in Noord-Holland geteeld en verkrijgbaar bij Albert Heijn. Cavolo Nero is de trots van de Italianen en heeft een stevige bite en sterkere smaak dan gewone boerenkool. Ideaal om te roerbakken of als basis voor een stevige soep.
Gezond eten met meer groente
Hoewel de campagne boerenkool op een ludieke manier in het zonnetje probeert te zetten, heeft de campagne wel degelijk een serieuze doelstelling. Het is één van de grote uitdagingen van deze tijd om mensen meer groenten te laten eten. Daarom moet het imago van groenten opgepoetst worden en de manieren waarop het bereid en gegeten kan worden, moeten verteld worden. In de reclamewereld is vaak weinig aandacht voor groenten. De initiatiefnemers hopen dat daar in de toekomst steeds meer aandacht voor komt en nemen hierin nu zelf het voortouw door te laten zien hoe veelzijdig en lekker groente is.
Winactie
Iedereen die via sociale media een bericht deelt met zijn of haar favoriete boerenkoolgerecht en de hashtag #boerenkool maakt kans op een boerenkoolpakket inclusief de speciaal voor de campagne ontworpen boerenkoolsweater.
De boerenkoolcampagne is een initiatief van Koninklijke VEZET in samenwerking met Albert Heijn.