Op zondag 5 juni wordt in Amsterdam de nieuwe aardappeloogst gevierd. Deze nieuwe aardappels zijn een delicatesse, ze hebben een zeer dun schilletje en zijn boterzacht. Traditiegetrouw worden de eerste kistjes nieuwe aardappelen uit Nederland geveild in het Zeeuwse Tholen, waar de aardappels elk jaar als eerste gerooid worden. Zondag 5 juni worden op drie locaties in Amsterdam gratis aardappelgerechtjes met nieuwe aardappels uitgedeeld en zijn er activiteiten voor kinderen onder leiding van tv-presentatoren Miljuschka Witzenhausen en Hugo Kennis. De “Pieper Mobiel on Tour” staat achtereenvolgens bij Kinderboerderij Westerpark, in het Amsterdamse Bos en op het Haarlemmerplein.
Nieuwe aardappels
De nieuwe oogst, vaak primeur aardappels genoemd, wordt jong geoogst. Ze worden na het oogsten direct verkocht voor consumptie. De eerste primeur aardappels verschijnen in april in de winkel en komen uit landen rond de Middellandse Zee, zoals Malta, Israël, Egypte en Portugal. De vroegste Nederlandse primeur aardappels worden gepoot in februari en groeien onder afdekking, zodat ze warmer blijven. Traditioneel vindt begin juni op het eiland Tholen de veiling van de eerste Nederlandse aardappels plaats. Na de veiling neemt de vroege oogst steeds verder toe en worden de hoeveelheden die worden geoogst ook steeds groter. Eind juni zijn ze in veel winkels al te koop.
Power to the Pieper
Op zondag 5 juni gaat Power to the Pieper op tour met de Pieper Mobiel, in aanvulling op het traditionele oogstfeest in Tholen. Er is speciale aandacht voor verschillende toepassingen van de nieuwe aardappels, zoals salades.
De Piepermobiel on Tour staat op 5 juni op de volgende plaatsen in Amsterdam:
11.00 – 12.00 Kinderboerderij Westerpark
14.30 – 16.00 Amsterdamse Bos (voor de Boswinkel)
18.00 – 19.00 Haarlemmerplein
Onder leiding van Miljuschka Witzenhausen en Hugo Kennis kunnen kinderen meedoen aan het NK Dunschillen, hun eigen friet snijden, en verschillende aardappelgerechtjes proeven. De Pieper Mobiel on TOUR! is gratis te bezoeken.De Pieper Mobiel on TOUR is onderdeel van de campagne Power tot he Pieper. Deze campagne is een initiatief van de Nederlandse Aardappel Organisatie en wordt gefinancierd met steun van de EU.