De tweede editie van ‘De Week van Akkerbouw’ wordt zaterdag 25 juni afgesloten met een open dag. Verspreid over Nederland zijn er dertien akkerspots waar bezoekers kennis kunnen maken met de sector. Daarbij staat beleven en doen centraal. “Het is hard nodig om mensen aan de hand van feiten en vakkennis uit te leggen wat het echte verhaal van de akkerbouw is”, aldus Simon Wilms.
Verbinding creëren
Simon heeft samen met zijn ouders – Henk en Nelly – een akkerbouwbedrijf in het Noord-Hollandse Anna-Paulowna (gemeente Hollands Kroon) waar ze jaarlijks ongeveer 115 hectare bewerken. Hiervan is 50 hectare eigendom, 55 hectare erfpacht en 10 hectare losse huur. De hoofdteelt bestaat uit 40 hectare pootaardappelen die ze verbouwen voor de export.
Het is de tweede keer dat het bedrijf meedoet aan ‘De Week van de Akkerbouw’ en dat is niet voor niets: “Het is voor ons de kans om te laten zien wat we zoal doen op een akkerbouwbedrijf en zodoende meer verbinding creëren met de dorpen en steden uit de omgeving.”
“Ik nodig bewust geen collega’s uit”
Simon hoopt vooral mensen te ontvangen die nooit eerder op een akkerbouwbedrijf zijn geweest: “Het is mijn grootste wens dat dat gaat gebeuren. Twee jaar terug hebben we ook meegedaan aan ‘De Week van de Akkerbouw’ en toen is gebleken dat het een hele uitdaging is om mensen van buiten de branche te verwelkomen. Mensen uit de akkerbouw zijn natuurlijk ook van harte welkom, maar dat is niet onze doelgroep. Ik nodig bewust mijn collega’s niet uit, want die zijn al bekend met de branche. Ik wil juist mezelf beschikbaar stellen om mensen die er geen verstand van hebben uit te leggen wat er zoal gebeurt op een akkerbouwbedrijf.” Dat betekent ook een andere manier van uitleggen tijdens ‘De Week van de Akkerbouw’: “Vaktermen probeer je een beetje achterwege te laten, maar het is niet zo dat ik dingen achter houd. Ik wil ze wel alles laten zien, want dat is het doel van een open dag.”
Overigens vindt op vrijdag 24 juni (tussen 13:00 uur en 19:00uur) de officiële opening plaats van de nieuwe bewaarloods en daar zijn alle collega’s van het Noord-Hollandse akkerbouwbedrijf van harte uitgenodigd. Dit staat echter los van ‘De Week van de Akkerbouw’.
Onwetendheid en vooroordelen verminderen
De achterliggende gedachte van 'De Week van de Akkerbouw' heeft alles te maken met imago verbetering voor akkerbouwers, want dat is over het algemeen vrij negatief bij het grote publiek: “Negatief beeld van de branche is ook zo negatief omschreven. Wij spreken liever van onwetendheid. Mensen worden geïnformeerd vanuit verschillende hoeken. Greenpeace en de Partij voor de Dieren weten altijd de media wel te halen, maar eigenlijk is het ook bij ons hard nodig om mensen aan de hand van feiten en vakkennis uitleggen wat het echte verhaal is.”
Simon heeft nog altijd veel te maken met vooroordelen, vooral in de grote steden hebben mensen een scheef beeld, zo merkt hij: “Mijn vriendin werkt en studeert in Amsterdam en daar merk je dat de mensen daar enkel gevoed zijn met de informatie die ze bereikt heeft. En dat is niet altijd juist. Mijn idee is dat we ons niet alleen moeten laten leiden door gevoel of bekende Nederlanders die ergens eens roepen dat we minder moeten spuiten of dat zaden kankerverwekkend zijn. De wereld komt een stuk verder als we uitgaan van feiten. Ik ben positief ingesteld. Wij spuiten echt niet voor de lol gewasbeschermingsmiddelen in de aardappelen. Daar waar mogelijk zoeken we naar middelen die goed zijn voor het milieu. Bijvoorbeeld: beter afbreekbare middelen, later spuiten als de luizendruk laag is.”
Lees verder onder afbeelding
“Makkelijk om te roepen dat je minder moet spuiten”
Ze werken bij Wilms met een getrokken spuit met luchtondersteuning en grovere doppen: “Daardoor heb je minder drift. Daarnaast zetten we de Groene Vlieg in voor een bewustere teelt. Maar ook daar zijn er weer mensen die zeggen dat de vliegen kunstmatig onvruchtbaar worden gemaakt. Ik zeg dan altijd: dat klopt, maar daardoor hoeven wij niet met zware insecticide te spuiten. Het is altijd makkelijk om te roepen dat je minder moet spuiten, maar soms moeten we gewoon rijden of de omstandigheden nou ideaal zijn of niet.”
Daarnaast doet de familie Wilms er alles aan om zo duurzaam mogelijk te ondernemen: “We hebben een paar weken geleden 400 zonnepanelen op de nieuwe bewaarloods in gebruik genomen. Daarmee kunnen we jaarlijks 130.000 kilowattuur opwekken. Een gemiddeld huishouden verbruikt 5500 kilowattuur per jaar las ik laatst, dus theoretisch kunnen we daarmee veertig huishoudens van stroom voorzien. Maar voor het overgrote merendeel wordt de stroom aangewend om in maanden september en oktober het overdag zelf te gebruiken. Op dit moment wordt er veel zonne-energie geproduceerd, dit wordt grotendeels terug geleverd, maar dan is het een stuk minder omdat er over het algemeen minder zonuren zijn in het najaar.
Tijdens de open dagen wordt er een filmpje van de nieuwe loods met de zonnepanelen erop vertoond. Die opnames zijn gemaakt met een drone. “Dat levert prachtige beelden op”, aldus Simon Wilms. Toch overweegt hij voorlopig nog niet om de drone ook beroepsmatig in te gaan zetten voor het scannen van het gewas of bodemkaarten: “We doen het nog op zicht. Wellicht in de toekomst wel, maar op dit moment heeft dat voor ons nog geen voordeel. Als deze ontwikkeling zich doorzet en er zijn goede resultaten mee te boeken, dan staan we daar uiteraard wel open voor.”
Geen live-actie op de akkers
Wilms junior vervolgt: “We willen een bedrijfsfilmpje laten zien waarin we zoveel mogelijk bedrijfsactiviteiten laten zien. Omdat ‘De Week van de Akkerbouw’ nu in juni is en niet in augustus kunnen we het dorsen en aardappelrooien niet live laten zien. Daarom wordt er een bedrijfsfilmpje gemaakt waar bezoekers in een klein bioscoopzaaltje naar kunnen kijken. Ook de bouw van de nieuwe loods en het plaatsen van de zonnepanelen is hierop te zien.”
Wanneer zijn ze bij Willms tevreden over de open dag? “Twee jaar terug hebben we 250 bezoekers mogen ontvangen. Ik ben tevreden als we dat aantal weer halen en de mensen die geweest zijn enthousiast naar huis gaan. Een ervaring rijker. Het zou helemaal mooi zijn als ze dat doorvertellen aan kennissen en vrienden waardoor de mensen die niet geweest zijn getriggerd worden voor de volgende editie!”